گروه خودرو- به نظر می‌رسد با تصمیمات اقتصادی خاصی، ثبت سفارش خودروهای خارجی تعلیق و هم‌اکنون واردات خودرو، به نوعی تقریبا متوقف شده است. با این اقدام که تحریمی خودخواسته برای بازار خودرو ایران به حساب می‌آید، به نظر می‌رسد حقوق قشر خاصی از مشتریان ایرانی نیز نادیده گرفته شده است و مکانیزم‌های رقابتی نیز فراموش شده است.

هرچند به دلیل قدرت خرید پایین، ایرانی‌ها، مشتری خودروهای داخلی هستند، اما به هر حال میل قشر خاصی از جامعه نیز بنا به هر دلیلی، به سمت خودروهای وارداتی می‌چرخد و این نوع خودروها به دل این نوع مشتریان می‌نشیند.

در شرایطی که وزارت صنایع لیست خودروهای مجاز برای ورود به کشور را اعلام نمی‌کند، وزارت بازرگانی نیز که معمولا در بحث تنظیم بازار، هوای مشتریان را دارد، این بار همپای صنایعی‌ها شده و اقدام خاصی برای آغاز ثبت سفارش خودروها انجام نمی‌دهد.

اگرچه احتمالا، بحث «حمایت از تولید داخل» پایه استدلال مسوولان در مورد توقف ثبت سفارش و محدودیت ورود خودروهای خارجی به کشور است، اما یادمان نرود که کیفیت خودروهای داخلی، آن گونه نیست که همه را راضی کند.

در حال حاضر، باکیفیت‌ترین خودروهای داخلی، محصولاتی مانند ماکسیما، ویتارا و مزدا هستند که همه آنها از تیراژی اندک برخوردارند.

این موضوع از تنوع اندک خودروهای داخلی حکایت می‌کند و هر چه هم که مخالف واردات باشیم، به هر حال برای تنظیم بازار و احترام به خواسته کل جامعه، نمی‌توانیم از ورود خودروهای خارجی به کشور، چشم‌پوشی کنیم.

در حال حاضر اگر به بازار کشورهای توسعه یافته و صاحبنام در صنعت خودروسازی نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که در این بازارها نیز خودروهای وارداتی از کشورهای دیگر، به چشم می‌آید و مشتریان حق انتخابی بسیار وسیع دارند.

به نظر می‌رسد اگر در قالب یک برنامه‌ریزی مدون و منطقی، تعرفه واردات خودرو به تدریج کاهش یافته و همزمان سرمایه‌گذاری‌های لازم برای توسعه صنعت خودروسازی کشور انجام شود، نتیجه‌ای بسیار بهتر از محدودیت واردات خودرو به واسطه توقف ثبت سفارش، عاید صنعت و مشتری ایرانی شود.

طبعا اصلی‌ترین دلیل گرایش ایرانی‌ها به سمت خودروهای وارداتی، کیفیت قابل قبول آنها است، حال آنکه اگر خودروسازان داخلی نیز با به کارگیری تکنولوژی روز، کیفیت محصولات خود را توسعه دهند، قطعا مشتری ایرانی نیز حاضر نمی‌شود برای خرید یک خودرو خارجی، حدود دو برابر قیمت واقعی آن، هزینه کند.

البته در این صورت نیز اگر کسی خودرو وارداتی بخواهد، باز هم حرجی بر او وارد نیست.