گروه خودرو - هرچند ثبت سفارش خودروهای تجاری همچنان متوقف است، اما شنیده‌ها از سوی برخی مسوولان و وارد‌کنندگان خودرو حکایت از آن دارد که ثبت سفارش تجاری‌ها به صورت موردی در وزارت صنایع و معادن صورت می‌گیرد. تایید وارد‌کنندگان در خصوص ثبت سفارش به صورت موردی در حالی است که وزارت صنایع و معادن چندی پیش اجرای روش مذکور را تکذیب و عنوان کرده بود، خودروهایی که توان پاس کردن استانداردهای داخلی را داشته باشند می‌توانند برای ثبت سفارش اقدام کنند.

اظهارنظر مطرح شده از سوی مسوولان وزارت صنایع و معادن در حالی است که این وزارتخانه به تازگی برای چند شرکت داخلی دیگر نیز مجوز ثبت سفارش صادر کرده است اما در این لیست جدید تنها شرکت‌های چینی مشاهده می‌شوند و خبری از سایر تولید‌کنندگان خودروهای تجاری نیست.

بر اساس لیست جدید شرکت ایران خودرو دیزل موفق به اخذ مجوز ثبت سفارش ۲۵۰ کامیون کشنده فراز (نسل جدید کامیون‌های هوو که با نام فراز در بازار عرضه خواهد شد) شده است.

مجوز داده شده به شرکت ایران خودرو دیزل در حالی است که به گفته راهور ناجا، شماره‌گذاری هوو به دلیل ایمن نبودن این کامیون‌ متوقف است.

از سوی دیگر مجوز ثبت سفارش ۱۰۰۰ دستگاه کامیون فاو(FAW) نیز برای یک شرکت وارد‌کننده صادر شده است نکته قابل توجه این است که کامیون مذکور نیز چینی است.

علاوه بر کامیون‌های مذکور چندی پیش شرکت سایپا دیزل نیز موفق به اخذ مجوز برای واردات ۱۰۰۰ دستگاه کامیون دانگ فنگ شده بود.

با توجه به لیست اعلام شده می‌توان گفت در سال جاری تنها کامیون‌های چینی موفق به اخذ استانداردهای مصوب در کشور شده‌اند و سایر شرکت‌ها با وجود دریافت برگه مجوز و اخذ استانداردهای مد نظر هنوز موفق نشده‌اند تا در لیست تجاری‌های مجاز برای خود جایگاهی بیابند.