گروه خودرو- بحث داغ بنزین این روزها داغ‌تر هم شده و افزایش قیمت این سوخت در آینده به واسطه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و همچنین احتمالاتی که در مورد محدودیت واردات بنزین، وجود دارد، موجبات نگرانی ایرانی‌ها را فراهم کرده است. در این زمینه هرچند مسوولان همواره بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف بنزین تاکید و حتی یکی از اهداف بزرگ قانون یارانه‌ها را، همین موضوع می‌دانند؛ اما باید توجه داشت مصرف بالای بنزین در ایران، فقط به عدم صرفه‌جویی ایرانی‌ها مربوط نبوده و اشتهای زیاد خودروهای تولید داخل نیز عاملی مهم و تاثیرگذار در رکوردزنی ایرانی‌ها در مصرف بنزین (ایران رکورددار مصرف بنزین در خاور میانه است) به شمار می‌رود.

این درست که ایرانی‌ها علاقه وافری به استفاده از خودرو شخصی داشته و این موضوع، سرانه مصرف سوخت را افزایش داده است؛ اما به هر حال نباید فراموش کرد که بیشتر خودروهای داخلی نیز، از مصرف سوختی بالا برخوردارند.

اگر نگاهی به آمار تولید و میزان مصرف سوخت خودروهای تولید داخل بیندازیم، متوجه خواهیم شد که بخش اعظم آنها را «پرخورها» تشکیل می‌دهند و حتی برخی خودروهایی که در تیزرهای تبلیغاتی شان، بر مصرف سوخت پایین آنها تاکید شده، در عمل پرمصرف از آب درآمده‌اند.

طی سال‌های اخیر اگرچه بر اجرای طرح‌های مختلفی برای کاهش مصرف بنزین تاکید و ظاهرا برخی از آنها در دستور کار قرار گرفته است، اما آنچه که هم‌اکنون واقعیت تولید خودروسازی ما به حساب می‌آید، تولید محصولاتی غالبا پرمصرف است.

حتی طرح مناسبی مانند تولید موتورهای پایه گازسوز که می‌توانست بر کاهش مصرف بنزین تاثیر بگذارد نیز آن طور که باید، پیش نرفت و گاز فعلا نتوانسته جایگاه قابل قبولی در سبد سوخت کشور پیدا کند.

در واقع مسوولان تا به امروز بیش از آنکه به اجرای طرح‌هایی برای تولید خودروهای کم‌مصرف‌تر بپردازند، دست روی اسراف ایرانی‌ها گذاشته و بیشتر آنها را مقصر مصرف بالای سوخت می‌دانند.

این در شرایطی است که خودروسازان نیز در این مورد بی‌تقصیر نیستند و نوع تولیدات و کم‌توجهی آنها به طراحی و ساخت محصولات کم‌مصرف، عاملی در رشد مصرف بنزین به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هر آن قدر که ایرانی‌ها را در مورد مصرف بهینه انرژی، تحت فشار قرار می‌دهد، باید خودروسازان را نیز برای تولیداتی کم‌مصرف‌تر در منگنه بگذارد تا مشتری ایرانی حداقل در دوران گرانی بنزین، حق انتخاب بیشتر و بهینه‌تری داشته باشد.