مونا مشهدی رجبی- باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا از روز اول ماه اوت سال ۲۰۱۰ میلادی سفری را به منظور بازدید از کارخانه‌های خودروسازی آمریکا، آغاز کرد و در جریان این سفر، ضمن بازدید از کارخانه‌های سه شرکت خودروسازی، گزارشی را درباره روند رشد اقتصادی و تحولات صنعتی آنها طی دو سال گذشته، از سران این شرکت‌ها دریافت کرده و خواهد کرد. وی در این سفر که تا روز پنجم اوت سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت، علاوه بر تشکیل جلسه با سران شرکت‌های جنرال‌موتورز، کرایسلر و فورد، تاکنون مصاحبه‌هایی را نیز با شبکه‌های خبری برگزار کرده است.

او که همواره از طرح حمایت از صنعت خودروسازی، به عنوان بهترین طرح در راه نجات اقتصاد آمریکا نام می‌برد، در مصاحبه با یکی از شبکه‌های خبری آمریکا گفت: صنعت خودروسازی بعد از رکودی عمیق و مشکلات اقتصادی بسیار زیاد، در حال بازگشت به شرایط عادی است.

وی ادامه داد: ما شاهد رونق این صنعت در سال‌های آینده خواهیم بود و این صنعت می‌تواند برای میلیون‌ها نفر از آمریکایی‌ها فرصت شغلی ایجاد کند. اوباما با اشاره به این مطلب که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲۰ هزار نفر در بخش‌های مرتبط با صنعت خودروسازی به کار گرفته شده‌اند، گفت: این صنعت فرصت‌های زیادی را در اختیار افراد جویای کار و بخش‌های مختلف اقتصادی قرار می‌دهد؛ چراکه خودروسازی صنعتی رو به رشد است و تا چند ماه آینده بر شمار افرادی که دوباره به کار در این صنعت مشغول خواهند شد، اضافه می‌شود.

رییس‌جمهور آمریکا ادامه داد: طی دو سال گذشته بیش از دو میلیون نفر از شاغلان صنایع مرتبط با خودروسازی کار خود را از دست دادند، ولی با توجه به روند سریع بازسازی این صنعت، پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از یک میلیون نفر از آنها به کار خود بازگردند.

در نیمه اول سال ۲۰۱۰ میلادی دو کارخانه خودروسازی مجددا کار خود را آغاز کرده‌اند و حجم تولید خودرو در آمریکا بیش از ۱۵ درصد رشد کرده است. لازم به ذکر است در دو سال گذشته تقاضای خودرو در آمریکا بیشتر از ۶ میلیون دستگاه کاهش یافته بود و همین مساله سبب شد تا شمار زیادی از کارخانه‌های خودروسازی در این کشور تعطیل شود.

پیش از آغاز بحران اقتصادی، فروش خودرو در آمریکا بیش از ۱۶ میلیون دستگاه در سال بود، در حالی که در سال ۲۰۰۹ میلادی، حدود ۱۰ میلیون دستگاه خودرو در این کشور فروخته شده است.

اوباما با اشاره به این مطلب که دو شرکت کرایسلر و جنرال‌موتورز در وضعیت خوبی قرار داشته و می‌توانند بدهی‌های خود را به دولت باز پرداخت کنند، گفت: بخش زیادی از پول‌های مالیات‌دهندگان تا انتهای سال جاری به دولت بازگردانده می‌شود و این نشان می‌دهد که انتقادهای گذشته در مورد این سیاست بی‌مورد بوده‌اند.

اوباما افزود: حمایت دولت از صنعت خودروسازی برای نجات میلیون‌ها شغل بود و تجربه نشان می‌دهد که این سیاست کاملا درست بوده است.