گروه خودرو - به پنجمین ماه سال نزدیک می‌شویم، اما ثبت سفارش خودروهای تجاری همچنان متوقف است. توقف صورت گرفته در ثبت سفارش خودروهای وارداتی در شرایطی است که سال گذشته نیز ثبت سفارش خودروهای تجاری از نیمه دوم سال آغاز شد که باعث کمبود خودروهای تجاری و افزایش قیمت این خودروها در بازار شد.

به گفته یک منبع مطلع در حال حاضر تنها دو مدل مینی بوس فولکس واگن و کارسان ثبت سفارش می‌شوند که مهلت ثبت سفارش خودروهای مذکور نیز از نیمه دوم سال متوقف خواهد شد. وی در ادامه می‌گوید: هنوز تاریخ دقیقی درخصوص زمان آغاز ثبت سفارش از سوی مسوولان ذی‌ربط اعلام نشده که به نوبه خود آشفتگی بازار خودروهای تجاری را باعث شده است.

توقف صورت گرفته در ثبت سفارش خودروهای وارداتی در شرایطی است که در سال جاری، تجاری‌سازان داخلی افت تولید این خودروها را نیز تجربه کردند به طوری که بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در چهار ماه ابتدایی سال جاری تجاری سازان در مجموع موفق به تولید ۱۴ هزار و ۸۰۵ دستگاه خودرو تجاری شدند که آمار مذکور ۴۷۷ دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. افت تولید و توقف ثبت سفارش خودروهای تجاری در سال جاری موجب شده تا طرح نوسازی ناوگان باری کشور با کندی بسیار اجرایی شود.

این مقام مطلع در خصوص تاثیر توقف ثبت سفارش خودروهای تجاری در بازار می‌گوید: توقف ثبت سفارش در حال حاضر کمبود خودرو و رشد قیمت را به همراه داشته، اما در نیمه دوم سال جاری این امر مشهودتر خواهد شد؛

چرا که هم‌اکنون بخشی از نیاز بازار با خودروهای ثبت سفارش شده در سال گذشته تامین می‌شود، اما از نیمه دوم سال بازار به طور محسوسی با کمبود خودرو مواجه خواهد شد.