گروه خودرو - جدول پیشنهادی استاندارد آلایندگی خودرو به هیات دولت ارائه شد. محسن صالحی‌نیا، مدیرکل ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنایع با بیان این مطلب اظهار داشت: توافق وزارت صنایع و سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد استاندارد آلایندگی خودروها جهت بررسی و تصویب به کمیسیون زیر بنایی دولت ارائه شد.

صالحی‌نیا در ادامه اظهار داشت: طبق توافق وزارت صنایع و سازمان حفاظت محیط‌زیست، توافق شد در مورد تولید و آلایندگی خودروها تا انتهای سال ۹۰ بر اساس استاندارد یورو ۳ اقدام شود و از ابتدای سال ۹۱ نیز استاندارد آلایندگی یورو ۴ اجرایی شود.

مدیرکل ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنایع در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در حالی خبر از ارائه جدول پیشنهادی استاندارد آلایندگی خودرو به هیات دولت داده که استاندارد یورو ۳ باید از ابتدای سال جاری اجرایی می‌شد، اما عدم ارتقای استاندارد سوخت موجب شد تا اجرای آن با تاخیر مواجه شود، از سوی دیگر بر اساس مصوبه ارتقای آلایندگی خودروها، سوخت استاندارد باید شش ماه پیش از آغاز طرح در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور توزیع شود که این امر نیز تاکنون محقق نشده است.

همچنین تاخیر در توزیع سوخت استاندارد در جایگاه‌های کشور موجب شد تا انجمن خودروسازان طی نامه‌ای به وزارت صنایع و معادن طرح حذف استاندارد یورو ۳ و اجرای یکباره استاندارد یورو ۴ از ابتدای سال ۹۱ مطرح کند، اما ظاهرا وزارت صنایع با پیشنهاد داده شده موافقت نکرده، به همین دلیل در صورت تصویب هیات دولت خودروسازان از ابتدای سال آینده ملزم به ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی خواهند شد.

صالحی همچنین در خصوص زمان توزیع سوخت استاندارد نیز اظهار داشت: با اجرای این مصوبه از سال آینده وزارت نفت فرصت لازم را برای تامین سوخت استاندارد خواهد داشت و شش ماه قبل از اجرای استاندارد جدید، سوخت مناسب عرضه خواهد شد.

به گفته وی، جدول زمان‌بندی استاندارد‌سازی آلایندگی خودروها مورد توافق وزارت صنایع و سازمان محیط‌زیست قرار گرفته و به دبیرخانه کمیسیون زیربنایی دولت ارائه شده است. صالحی‌نیا ادامه داد: این توافقنامه با هماهنگی وزارت نفت تهیه شده است.