گروه خودرو - توقف شماره‌گذاری در سال جاری دامن برخی از محصولات زامیاد را نیز گرفت به طوری که از ابتدای سال جاری برخی از محصولات این شرکت نیز همانند سواری‌ها به دلیل عدم تجهیز به ترمز ABS با توقف شماره‌گذاری مواجه شدند. توقف صورت گرفته در حالی است که بر اساس توافق صورت گرفته در سال گذشته خودروسازان ملزم به نصب ترمز ABS روی محصولات خود براساس جدول زمان بندی شده بودند، اما با آغاز سال جدید راهور ناجا بدون در نظر گرفتن جدول مذکور توقف شماره‌گذاری را در دستور کار خود قرار داد. توقف شماره‌گذاری برخی از محصولات زامیاد در سال جاری، تولید محصولات جدید به صورت بنزینی و گازوئیلی، چگونگی جایگزینی شوکا با وانت قدیمی زامیاد و ... موجب شد تا چهار شنبه گذشته فرزاد نشان قائم مقام جدید مدیرعامل زامیاد در نشست خبری درخصوص زمان آغاز مجدد شماره‌گذاری، زمان جایگزینی شوکا با مزدای قدیمی و... پاسخگوی خبرنگاران باشد.

قائم‌مقام مدیرعامل زامیاد در این نشست با اشاره به توقف شماره‌گذاری برخی از تولیدات زامیاد گفت: دو مشکل عدم رعایت استانداردها و نصب ترمز ضدقفل روی محصولات موجب توقف شماره‌گذاری برخی از محصولات در سال جاری شد که مشکلات مذکور برطرف شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون استانداردهای مورد نظر به طور کامل در مورد محصولات زامیاد رعایت می‌شود، گفت: گزارش این موضوع به ناجا ارائه شده و در مورد نصب ترمز ضد قفل نیز تا پایان امسال تمام تولیدات شرکت به این نوع ترمز مجهز خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون محصولات سنگین زامیاد مجهز به ترمز ضد قفل هستند، خاطرنشان کرد: به دلیل وجود برخی ناهماهنگی‌ها شماره‌گذاری دو تا سه محصول زامیاد از ابتدای سال متوقف شده که امیدواریم طی دو هفته آینده این مشکل برطرف شود. علاوه بر توقف شماره‌گذاری به دلیل عدم تجهیز به ترمز ABS ابتدای سال جاری طرح توقف تولید وانت‌های با مصرف بیش از ۱۰ لیتر نیز به تصویب رسید که براساس مصوبه مذکور تولید وانت‌های پر مصرف باید متوقف شود، مصوبه مذکور در حالی است که نیمی از وانت‌های تولیدی در کشور مصرفی بیش از ۱۰ لیتر دارند که این امر بازار این خودروها را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد.

نشان در این خصوص و با اشاره به اینکه مصوبه مذکور عمده مشکل خودروسازان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: وانت‌های زامیاد به عنوان کامیونت شماره‌گذاری شده‌‌اند به همین دلیل مصوبه ممنوعیت تولید وانت‌های با مصرف سوخت بیش از ۱۰ لیتر شامل محصولات این شرکت نمی‌شود.

تغییر بدنه زامیاد به صرفه نیست

وانت زامیاد را می‌توان از جمله محصولاتی دانست که سال‌ها است چشم‌ها به دیدن آن در خیابان عادت کرده این امر در حالی است که طی سال‌های گذشته و با وجود تغییرات بسیار در پلت‌فرم این خودرو بدنه وانت زامیاد بدون تغییر مانده و ظاهرا هزینه بر بودن تغییر در بدنه موجب شده تا بدنه این خودرو بدون تغییر باقی بماند.نشان با بیان اینکه تغییر در طراحی وانت‌های آبی زامیاد مقرون به صرفه نیست می‌گوید: در طرح شوکا بدنه وانت قدیمی تغییر شکل یافته؛ ولی در حال حاضر تغییر بدنه وانت‌های آبی‌ رنگ زامیاد مقرون به صرفه نیست؛ چراکه موجب افزایش قیمت تمام شده این خودرو می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون محصولات زامیاد در انواع بنزینی، دیزلی و دوگانه ‌سوز تولید می‌شوند، تصریح کرد: هم‌اکنون ارتقای وانت در بخش موتور و نیروی محرکه در حال انجام است و در واقع وانت شوکا نوع به روز شده وانت قدیم محسوب می‌شود.

R۹۰ نمی‌تواند با وانت زامیاد رقابت کند

ورود R۹۰ وانت تولید روی پلت‌فرم تندر- ۹۰ یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این نشست خبری بود؛ چراکه با ورود این وانت جدید وانت‌های زامیاد در بازار با رقیبی جدی مواجه خواهند شد. این امر در حالی است که نشان R۹۰ را در حد رقابت با وانت‌های زامیاد نمی‌داند. به گفته وی، وانت آر۹۰ نمی‌تواند سهمی از بازار وانت نیسان را در اختیار بگیرد.

اظهارات قائم‌مقام جدید مدیرعامل زامیاد در حالی است که R۹۰ از پلت‌فرم به‌روز‌تری نسبت به وانت‌های زامیاد برخوردار است و با ورود این خودرو زامیاد باید برای از دست ندادن بازار برنامه‌ریزی گسترده‌ای صورت دهد. وی ادامه داد: زامیاد طی چند سال اخیر بخشی از سهم خود را در بازار از دست داده که هم‌اکنون به دنبال افزایش این سهم هستیم.

شوکا جایگزینی برای وانت آبی

محمدرضا جلیلی‌مقدم، معاون مهندسی شرکت زامیاد نیز در این نشست با بیان اینکه موتور وانت‌های آبی رنگ زامیاد طی ۴ سال اخیر دو مرتبه ارتقا یافته است، گفت: چراغ‌های عقب، داشبورد و سپر این خودرو بهبود یافته و نصب شیشه‌بالابر برقی، رودری، کولر و رادیو پخش سی.دی نیز از جمله آپشن‌هایی است که برای این محصول ارائه شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون وانت شوکا با قابلیت حمل بار ۲/۲ تن به صورت انبوه توسط زامیاد تولید می‌شود، گفت: به احتمال زیاد این محصول جایگزین وانت آبی رنگ زامیاد خواهد شد.

صالح، مدیر پروژه شوکا نیز در این نشست با بیان اینکه هم‌اکنون محصول شوکای سنگین با ظرفیت حمل بار ۲ تن در حال تولید است، گفت: برای تولید محصول شوکای سبک نیز دو نوع خودرو در حالی طراحی و مهندسی است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از فعالیت مهندسی شوکای نرم انجام شده است، تصریح کرد: بازاریابی این محصول صورت گرفته و در آینده نزدیک به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته وی، مراحل طراحی و مهندسی شوکای دوکابین نیز انجام شده و این محصول به زودی به بازار عرضه خواهد شد. وی ادامه داد: مراحل طراحی شوکای دو دیفرانسیل نیز در حال انجام است و این خودرو در آینده‌ای نزدیک به بازار عرضه می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای دستیابی به سهم ۵۰ درصدی وانت‌های نیسان از بازار وانت کشور اظهار داشت: تولید ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع کامیون کشنده در دستور کار شرکت زامیاد قرار دارد.