ایسنا- تولید انواع وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در کشور در دو ماه نخست امسال با افزایش ۳/۱۸ درصدی مواجه شد. بر این اساس، در دو ماهه امسال در مجموع هزار و ۵۲ دستگاه انواع وسایل حمل‌و‌نقل عمومی (اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس) در کشور تولید شد که این میزان تولید ۳/۱۸ درصد افزایش را نسبت به دو ماه اول سال گذشته نشان داد.

در اردیبهشت ماه امسال نیز تولید وسایل حمل‌ونقل و عمومی با افزایش ۱/۱۸ درصدی به ۷۲۴ دستگاه رسید. به صورت تفکیک شده در اردیبهشت و دو ماهه امسال تولید انواع اتوبوس در کشور به ترتیب ۶۷ و ۲/۴۷ درصد افزایش یافته و به ۴۴۶ و ۵۶۸ دستگاه رسید. همچنین تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس در اردیبهشت و دو ماهه امسال به ترتیب با ۷/۱۹ و سه درصد کاهش به ۲۷۸ و ۴۸۴ دستگاه رسید. نکته جالب اینجا است که در سال گذشته همواره تولید مینی‌بوس و میدل‌باس با افزایش روبه‌رو می‌شد و تولید اتوبوس در بیشتر موارد با کاهش مواجه بود، که این روند تاکنون در سال جاری عکس شده است.

همچنین در گروه اتوبوس‌سازان در دو ماهه امسال تولید در شرکت‌های ایران‌خودرو دیزل، رانیران، شهاب‌خودرو، عقاب افشان و یاوران خودرو شرق با افزایش روبه‌رو شده یا ثابت ماند، اما تولید در شرکت سیر و سفر رخش صفر شد. بیشترین تولید اتوبوس مربوط به ایران‌خودرو دیزل با ۲۲۱ و عقاب افشان با ۱۵۰ دستگاه بود. در گروه مینی‌بوس‌سازان نیز تولید در دو ماهه امسال در ایران‌خودرو دیزل و شهاب‌خودرو کاهش یافت، اما در شرکت‌های پیشرو یدک، گروه بهمن و زامیاد با افزایش مواجه شد. بیشترین تولید در این گروه نیز مربوط به ایران‌خودرو دیزل با ۲۶۲ و زامیاد با ۹۱ دستگاه بود.