گروه خودرو- در حالی که بازار خودرو دنیا پس از بروز بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ میلادی به رکود رفت و غول‌های خودروسازی جهان سودآوری خود را از دست داده و زیان دیدند، پیش‌بینی‌ها خبر از رشد فروش خودرو در سال میلادی جاری می دهد. بر اساس تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقاتی آلیکس پارتنرز، میانگین فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۱۰ میلادی با رشدی ۷ درصدی روبه‌رو خواهد شد. طبق این گزارش در سال میلادی جاری، مردم دنیا ۶۸ میلیون دستگاه خودرو خواهند خرید که این موضوع نشان‌دهنده برچیده شدن تدریجی سایه بحران از سر بازار خودرو دنیا است. این پیش‌بینی البته به صورت میانگین انجام شده، به نحوی که برخی بازارها با رشد و برخی با کاهش فروش در امسال روبه‌رو خواهند شد.

به عنوان مثال، بازار اروپا که این روزها با بحران یورو دست به گریبان است، نه تنها در سال جاری رشدی را به خود نخواهد دید، بلکه فروش خودرو در این بازار بزرگ، ۱۰ درصد نیز افت خواهد کرد.

پیش‌بینی اوضاع فروش امسال بازار اروپا، احتمالا با توجه به بحران حال حاضر این قاره انجام شده است؛ چراکه اروپایی‌ها این روزها با «بحران یورو» و کاهش شدید ارزش این واحد پولی دست و پنجه نرم می کنند. موسسه آلیکس پارتنرز همچنین پیش‌بینی کرده، فروش خودرو در بازارهای اروپای غربی، ژاپن و آمریکای شمالی نیز تا سال ۲۰۱۴ میلادی به سطح قبل از سال ۲۰۰۷ میلادی نخواهد رسید. بنا بر گزارش این موسسه، اگرچه میزان فروش خودرو در بازار آمریکا از ۹/۱۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۷ به کمتر از ۷/۱۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۹ رسیده است، اما امسال این بازار نیز با رشد فروش روبه‌رو خواهد شد. آلیکس پارتنرز پیش‌بینی کرده امسال فروش خودرو در بازار آمریکای شمالی ۱۲ درصد رشد خواهد کرد. همچنین بر اساس این گزارش، فروش خودرو در چین تا پنج سال آینده به بیش از ۲۰ میلیون دستگاه خواهد رسید که این رقم دو و نیم برابر سال ۲۰۰۷ خواهد بود. در واقع بازار چین نقش بسیار پررنگ و مهمی در رشد جهانی فروش خودرو در سال میلادی جاری خواهد داشت. چین سال گذشته با عبور از آمریکا، به بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا تبدیل شد. نکته قابل توجه در گزارش موسسه آلیکس پارتنرز اینکه در آن اشاره‌ای به بازار بزرگ و تاثیرگذار هند در آینده فروش جهانی خودرو نشده است. از ایران نیز به عنوان یکی از بازارهای مهم خودرو در خاورمیانه، نامی در گزارش این موسسه به چشم نمی‌آید.