خبرگزاری فارس- در حالی که نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در کارگروه توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تصویب کردند از ابتدای امسال تولید و فروش وانت بارهای با مصرف سوخت بیش از ۱۰ لیتر ممنوع شود، این مصوبه هنوز اجرایی نشده است. مصوبه ممنوعیت تولید و فروش وانت بارهای با مصرف سوخت بیش از ۱۰ لیتر در تاریخ ۱۸ اسفند ۸۸ به امضای رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور رسید.

مصوبه مربوط به ممنوعیت تولید و فروش وانت بارهای با مصرف سوخت بیش از ۱۰ لیتر بر اساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در کارگروه توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در جلسه مورخ ۱۰ بهمن ۸۸ به استناد اصل ۱۲۷قانون اساسی تهیه شد.

بر اساس این مصوبه وزارت صنایع و معادن موظف است برنامه منع تولید و فروش وانت بارهای با مصرف بیش از ۱۰ لیتر در یکصد کیلومتر را متناسب با ظرفیت حمل بار تا ۱۵اسفند‌ماه سال ۸۸ به خودروسازان ابلاغ و از ابتدای سال ۱۳۸۹ از تولید خودروهای یاد شده جلوگیری کند.

رونوشت این مصوبه به دفتر رییس‌جمهور، دفتر معاون اول رییس‌جمهور، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت و دفتر هیات دولت ارسال شده است. اما در این مورد دبیر انجمن خودروسازان گفت: این مصوبه کارشناسی نبوده و بر اساس واقعیت‌های تولید نهایی نشده است.احمد نعمت‌بخش اظهار داشت: وانت‌بارهای تولیدی کشور از نظر وزنی قابلیت انتقال مقدار مشخصی بار را دارا هستند که در صورت افزایش این میزان بار با رشد مصرف سوخت روبه‌رو خواهند شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میزان مصرف سوخت وانت‌های تولیدی توسط گروه بهمن ۵/۱۰ لیتر است که نیم لیتر بیشتر از رقم تعیین شده در مصوبه کارگروه مدیریت مصرف سوخت است. نعمت‌بخش با اشاره به طراحی موتور جدید توسط گروه بهمن گفت: با نصب این موتور روی تولیدات این شرکت، میزان مصرف سوخت وانت‌های تولیدی نیز کاهش خواهد یافت. وی تصریح کرد:‌ تولید انبوه این موتور طی دو تا سه ماه آینده آغاز می‌شود که قابلیت کاهش میزان مصرف سوخت خودرو و پاس کردن استاندارد یورو ۴ را دارا است.

دبیر انجمن خودروسازان همچنین با اشاره به مصرف ۵/۹ لیتری سوخت وانت مزدا دو کابین گفت: مصرف بنزین وانت مزدا تک کابین ۵/۱۰ لیتر است که این رقم نیز بالاتر از رقم مصوب در ستاد مدیریت مصرف سوخت است.

وی تصریح کرد: میزان مصرف سوخت نیسان پیکاب تک و دو کابین تولید شرکت پارس‌خودرو ۵/۱۱ لیتر است که البته این خودروها جزو محصولات دو دیفرانسیل محسوب می‌شوند و در مصوبه مورد نظر اشاره‌ای به این نوع خودروها نشده است. به گفته وی، وانت نیسان نیز با قابلیت حمل بیش از ۳ تن بار جزو کامیونت‌ها محسوب می‌شود و مشمول مصوبه کارگروه مدیریت مصرف سوخت نیست.