ایسنا - شناور شدن قیمت خودرو، اصلاح نرخ ارز و اصلاح رابطه‌ بین قطعه‌ساز و خودروساز از راه‌های ارتقای کیفی خودروهای داخلی است. محسن رزم‌خواه، عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل بیرونی صنعت، تثبیت قیمت خودرو است که موجب پایین ماندن کیفیت خودروهای تولیدی شده است.

وی با بیان اینکه برای افزایش کیفیت نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش فناوری و خطوط تولید کارخانه‌های خودرو و قطعه‌سازی هستیم، خاطرنشان کرد: اما در شرایطی که به هر قیمتی باید قیمت خودرو را پایین نگه داشت، امکان سرمایه‌گذاری در بخش کیفیت نیز وجود ندارد.

وی افزود: مساله دیگر سیاست‌های مالی و اقتصادی و تثبیت نرخ ارز است که موجب کاهش قدرت رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی در برابر واردات قطعات و خودروهای بی‌کیفیت خارجی و در نتیجه کاهش کیفیت محصولات داخلی شده است.

او با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل داخلی صنعت خودرو نیز مربوط به نوع رابطه خودروسازان و قطعه‌سازان است، تصریح کرد: در حال حاضر این رابطه منطقی نبوده و خودروسازان حتی به قیمت تحت فشار قراردادن قطعه‌سازان به دنبال افزایش تولید و سودآوری هستند.

وی افزود: در بخش قراردادها نیز خودروسازان اصرار به کاهش قیمت قطعات تحویلی دارند؛ در حالی که تنها قطعه‌سازان نباید با کاهش هزینه‌ها، بهره‌وری را افزایش و قیمت را کاهش دهند، بلکه هزینه‌های سربار تولید در خودروسازان نیز باید کنترل شود؛ اما در حال حاضر توجهی به این مساله نمی‌شود.

رزم‌خواه ادامه داد: عدم امنیت شغلی قطعه‌سازان نیز موجب کاهش کیفیت محصولات تولیدی می‌شود. در حال حاضر قطعه‌سازان اطمینانی به عقد قرارداد با خودروسازان در سال‌های آتی نداشته و به همین دلیل جسارت سرمایه‌گذاری جدید در دانش فنی و خطوط تولید و در نتیجه افزایش کیفیت را ندارند. وی تصریح کرد: برای ارتقای کیفی خودروهای داخلی دولت باید سیاست‌های تشویقی را در قبال صنعت پیش گرفته و علاوه بر حل مشکلات یاد شده، امکان استفاده صنعت از امکانات تولید مانند تسهیلات کم بهره و بلندمدت را فراهم کند.