گروه خودرو - نوار تولید کمی خودروسازان داخلی در اردیبهشت ماه نیز ادامه پیدا کرد و به این طریق خودروسازان توانستند با تولید ۲۰۸ هزار دستگاه خودرو در اردیبهشت ماه رشد ۱۹ درصدی تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کنند.

رشد صورت گرفته در تولید کمی خودرو در کشور در حالی است که خودروسازان در سال جاری ملزم به رشد کیفی خودروهای داخلی نیز شده‌‌اند، به‌ طوری که در صورت نرسیدن به استانداردهای مصوب تولید برخی از خودروهای پرتیراژ از شهریور ماه متوقف خواهد شد که این امر در نهایت افت تولید خودروهای داخلی را طی ماه‌های آینده به همراه خواهد داشت. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سهم گروه ایران خودرو از تولید صورت گرفته در سال جاری ۵۱ درصد و سهم گروه سایپا ۴۹ درصد بوده است که با این شرایط می‌توان گفت که از مجموع ۲۰۸ هزار خودرو تولید شده در کشور معادل ۱۰۳ هزار و ۹۶۱ دستگاه انواع سواری و وانت در گروه صنعتی ایران‌خودرو و ۱۰۱ هزار و ۹۳۶ نیز در گروه صنعتی سایپا تولید شده است که این آمار از رشد ۲۸ درصدی ایران خودرو و رشد ۱۱ درصدی سایپا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

رشد صورت گرفته در دو گروه ایران خودرو و سایپا در حالی است که خودروهای پرتیراژ این دو شرکت تنها تا شهریور ماه فرصت دارند تا علاوه بر اخذ استانداردهای ۵۵ گانه و استانداردهای ایمنی (نصب ترمز ABS) تست تصادف را نیز پاس کنند تا به این طریق علاوه بر رشد کمی رشد کیفی را نیز تجربه کنند، این امر در حالی است که اخذ تمام استانداردهای مذکور تا شهریور ماه دور از ذهن به نظر می‌رسد و باید دید خودروسازان برای رسیدن به رشد کیفی خود چه برنامه‌ای در دستور کار خود قرار داده‌اند.

علاوه بر خودروهای سواری تجاری سازان دو گروه ایران خودرو و سایپا نیز در اردیبهشت امسال در مجموع موفق به تولید دو هزار و ۱۹۳ دستگاه انواع خودرو تجاری شدند که آمار مذکور حاکی از رشد دو درصدی تولید این خودروها نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. از سوی دیگر آمار مذکور در حالی خبر از رشد تولید خودرو در کشور می‌دهد که تولید بخش خصوصی در آن لحاظ نشده و آمار مذکور تنها به خودروسازان نیمه‌دولتی اختصاص داشته است.