گروه خودرو - عدم تخصیص بودجه را می‌توان یکی از گره‌های اصلی در روند طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور دانست، به‌طوری که با گذشت هشت سال از آغاز طرح نوسازی مسوولان تاکنون موفق به اجرایی کردن برنامه‌های در نظر گرفته شده در این زمینه نشده‌اند. عدم تخصیص بودجه برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در حالی است که سال گذشته دولت به منظور اجرایی کردن طرح مذکور بودجه بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال را در نظر گرفت و بر این اساس بانک مرکزی موظف شد تا خط اعتباری به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال جهت پرداخت تسهیلات بانکی به بانک‌های عامل ایجاد کند.

علاوه بر بانک مرکزی وزارت نفت نیز موظف به تامین ۲۳۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و یارانه سود تسهیلات نوسازی ناوگان سنگین کشور از منابع داخلی خود شد، بر اساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری در کارگروه توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، مقرر گردید تا بودجه مذکور به نوسازی ۱۲ هزار و ۸۱۳ دستگاه خودرو سنگین فرسوده شامل هشت هزار و ۸۱۳ دستگاه کامیون، یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و دو هزار و ۵۰۰ دستگاه مینی بوس در سال ۱۳۸۸ اختصاص یابد، اما با گذشت نزدیک به یک سال بودجه مورد نیاز از سوی بانک مرکزی و وزارت نفت اختصاص نیافت که این امر موجب شد تا برنامه‌های نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در سال گذشته همانند سال‌های قبل محقق نشود.

عدم تخصیص بودجه سال گذشته در حالی است که در سال جاری تسهیلات دیگری برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در نظر گرفته شد که تخصیص آن همانند تسهیلات در نظر گرفته شده در سال‌های گذشته در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بر اساس برنامه جدید، مقرر گردید تا در سال جاری بودجه‌ای بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی اختصاص یابد تا به این طریق طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال جاری تحقق یابد.

وعده‌ای که تحقق آن با ابهاماتی مواجه است؛ چراکه به گفته برخی کاشناسان تاکنون هیچ یک از برنامه‌های نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی محقق نشده است. بر اساس برنامه جدید در سال جاری نوسازی پنج هزار دستگاه مینی‌بوس و دو هزار دستگاه اتوبوس پیش‌بینی شده، این در حالی است که در خصوص نوسازی کامیون‌های فرسوده برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.عدم برنامه‌ریزی برای نوسازی کامیون‌های فرسوده در حالی است که طی سال‌های گذشته کامیون‌های فرسوده بیشترین اعتبار را به خود اختصاص می‌دادند، اما ظاهرا در سال جاری کاهش تولید خودروهای تجاری و توقف ثبت سفارش این خودروها موجب شده تا برنامه‌ریزی برای نوسازی کامیون‌های فرسوده صورت نگیرد.