مونا مشهدی رجبی

رشد فروش تولیدات هیوندایی در بازار آمریکا و کاهش درآمد تویوتا در این بازار موجب نگرانی مقامات تویوتا شده است. شرکت تویوتا که در سال ۲۰۰۹ میلادی و بعد از ورشکستگی جنرال‌موتورز به بزرگ‌ترین خودروساز دنیا تبدیل شده بود در یک سال گذشته فراخوان‌های زیادی را برگزار کرد که باعث سلب اعتماد مصرف‌کنندگان شد.

شرکت خودروسازی تویوتا در سال گذشته بیشتر از ۹ میلیون دستگاه را به دلیل نقص فنی به کارخانه‌های تولیدی فراخواند و شاهد کاهش فروش در بازار کشورهای صنعتی به خصوص آمریکا شد. در همین زمان هیوندایی موتورز کره جنوبی به عنوان قابل‌اعتماد‌ترین خودروساز در بازار آمریکا معرفی شد. این شرکت خودروهایی را تولید کرده بود که کمترین نقص فنی را داشت و مصرف‌کنندگان از آن رضایت داشتند.

به همین دلیل در ماه‌های گذشته فروش خودروهای هیوندایی در بازار آمریکا با سرعت زیادی رشد کرده است و بسیاری از تحلیل‌گران بازار خودرو معتقدند در صورت ادامه روند کنونی تا دو سال آینده، هیوندایی بزرگ‌ترین خودروساز آسیایی در بازار آمریکا خواهد شد. ارائه این پیش‌بینی‌ها سبب شد تا مقامات شرکت تویوتا احساس نگرانی کنند. نگرانی آنها از فروش خود در بازار آمریکا به اندازه‌ای بالا گرفت که مدیرعامل برترین خودروساز دنیا برای اولین بار در مصاحبه‌ای با اتو نیوز در مورد رقابت تنگاتنگ تویوتا با هیوندایی سخن گفت.

اکیو تویودا، مدیرعامل شرکت خودروسازی تویوتاموتورز کشور ژاپن در سخنرانی اخیر خود به رشد فروش هیوندای در بازار آمریکا اشاره کرد و گفت: هیوندایی موتورز در یک سال گذشته با رشد فروش مواجه شده است و هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین رقبای آسیایی ما در بازار آمریکا است. هیوندایی موتورز در یک سال گذشته شاهد رشد بیش از ۴۰ درصدی فروش در بازار آمریکا بود، ولی فروش این شرکت در بازار کشورهای اروپایی تنها ۱۶ درصد رشد کرده است. هیوندایی موتورز در سال‌های گذشته اقدام به تولید و عرضه خودروهایی متناسب با سلیقه و نیاز مصرف‌کنندگان چینی و هندی کرد و همین مساله سبب شد تا فروش این برند در بازار کشورهای آسیایی رشد کند.

اکیو با اشاره به خودروی سوناتا تولیدی هیوندایی که رقیب اصلی خودروی کمری در بازار آمریکا است، گفت: در ماه آوریل سال جاری میلادی ۲۸ هزار خودروی کمری در آمریکا فروخته شد در حالی که شمار خودروهای سوناتای فروخته شده در بازار آمریکا برابر با ۱۹ هزار دستگاه بوده است. وی با اشاره به نزدیک شدن رقابت این دو خودرو گفت: ما در تلاش هستیم تا با ارتقای کیفی خودروهای کمری جدید فاصله را با هیوندایی افزایش دهیم. این اولین باری است که مدیرعامل تویوتا از یک شرکت خودروسازی به عنوان رقیب بزرگ یاد کرده و وضعیت فروش این شرکت را به موضوع مورد بحث در سخنرانی خود تبدیل می‌کند.

اکیو تویودا البته در ادامه سخنرانی خود در مورد طرح‌های تازه فروش در بازار آمریکا سخن گفت. بر طبق گفته تویودا از ابتدای ماه مه سال ۲۰۱۰ میلادی ارائه بسته‌های تشویقی به خریداران خودرو و فروش اقساطی بدون بهره لغو می‌شود زیرا بازار خودروی آمریکا رشد کرده است و شرکت تویوتا نیز توانسته است بعد از بیش از یک سال بحران دوباره سود اقتصادی به دست آورد. وی در این مورد گفت: در سال گذشته ما انواع تولیدات جدید خود را به صورت تمام قسطی و در عرض شصت ماه به متقاضیان می‌فروختیم بدون اینکه هیچ بهره‌ای بگیریم، ولی هم‌اکنون شرایط بازار خودرو در آمریکا تقریبا با ثبات است و دیگر نیازی به اجرای این طرح‌های حمایتی نیست.