گروه خودرو- اگرچه هم‌اکنون بازار خودرو کشور با رکود مواجه و خرید و فروش در آن رونقی ندارد، اما با این وجود، قیمت‌ها نیز به جز یکی دو مورد، ثابت مانده و تغییر خاصی نکرده است. آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، این روزها چندان خبری از مشتریان در بازار نیست و رکود، حرف اول را در این بازار می‌زند و مشتریان فعلا تمایل زیادی به خرید خودرو ندارند، این در شرایطی است که به اعتقاد فعالان بازار، رکود در بازه زمانی فعلی، تا حدی طبیعی به نظر می‌رسد.

در هفته جاری با وجود حکمفرما بودن شرایط رکود بر بازار، قیمت بیشتر خودروهای داخلی ثابت ماند و تغییر محسوسی در آنها به چشم نیامد، هرچند که در این زمینه باید از «مگان» به عنوان یک استثنا یاد کرد.

افت شدید قیمت مگان

ورود مدل جدید مگان دنده‌ای با نام «E۲»، اگرچه بر تنوع این محصول افزود ولی سبب شد تا مگان دنده‌ای معمولی، نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان ارزان شود.

در حال حاضر، مگان E۲ که آپشن‌های بیشتری نسبت به نوع معمولی این خودرو دارد، با قیمت ۲۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد و مگان معمولی نیز از نرخی برابر با ۲۶ میلیون تومان برخوردار است.

همچنین مگان اتومات نیز که طی مدت اخیر حدود یک و نیم میلیون تومان ارزان شده، در حال حاضر با قیمت ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

اما نگاهی به هم خانواده مگان یعنی تندر-۹۰ بیندازیم.

این محصول هم‌اکنون بدون تغییر قیمت خاصی در مقایسه با هفته گذشته، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در مدل E۰ به فروش می‌رسد و مدل E۱ بدون ABS آن نیز نرخی برابر با ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.

این در شرایطی است که E۲ به عنوان فول‌ترین مدل تندر، در حال حاضر با قیمت ۱۵ میلیون و۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

مگان و تندر-۹۰ دو برند رنو در بازار ایران به حساب می‌آیند که هیچ کدام از تیراژ بالایی برخوردار نیستند.

کاهش نرخ ماکسیما

دلیل آن را خود پارس‌خودرویی‌ها می‌دانند، اما به هر حال این شرکت نرخ کارخانه‌ای ماکسیما را حدود ۵۰۰ هزار تومان ارزان کرده‌است، به نحوی که مدل اتومات این خودرو، هم‌اکنون با قیمت ۳۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.ماکسیما از جمله خودروهای با کیفیت و در عین حال پرمصرف بازار خودرو ایران به شمار می‌رود و تیراژ تولیدی اندک دارد.

ثبات ایران‌خودرویی‌ها

اما نگاهی نیز به قیمت محصولات ایران‌خودرو در بازار بیندازیم، محصولاتی که طی هفته جاری تغییر قیمت خاصی را در مقایسه هفته گذشته تجربه نکردند و نرخ آنها ثابت ماند.

در حال حاضر پژو ۴۰۵ بنزین سوز نرخی برابر با ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان دارد و نوع دوگانه‌سوز آن نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین پژوپارس نیز در مدل بنزینی ۱۷ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد و نوع دوگانه سوز آن یک میلیون تومان‌گران‌تر به فروش می‌رسد.

همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز که به ترمز ضدقفل مجهز است، هم‌اکنون با نرخ ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در میان مدل‌های صندوق دار این خودرو نیز V۹، نرخی برابر با ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و V۸ نیز از قیمتی معادل ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برخوردار است.V۲۰ نیز در حال حاضر با قیمت ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.در میان مدل‌های سمند نیز، سورن قیمتی برابر با ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد و Lx نیز با قیمت ۱۵ میلیون تومان در مدل بنزینی خود به فروش می‌رسد.

سمند معمولی بنزینی نیز هم‌اکنون ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

ثبات قیمت پراید و زانتیا

پرتیراژترین خودرو کشور؛ یعنی پراید نیز مانند بیشتر خودروهای داخلی، این هفته را با ثبات قیمت پشت سر گذاشت و با همان نرخ هفت میلیون و ۷۵۰ هزار تومان هفته‌های اخیر خود به فروش رفت.زانتیا نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد.