خبرگزاری فارس- سخنگوی کمیسیون مشترک ارتقای کیفیت خودروهای داخلی گفت: طرح ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات داخلی روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس مطرح و برای تصویب به رای گذاشته می‌شود. علی‌اصغر یوسف‌نژاد اظهار داشت: با تدوین نهایی طرح ارتقای کیفیت خودروها و تولیدات داخل در کمیسیون مشترک مجلس قرار بود این طرح برای اجرا و تصویب، روز چهارشنبه هفته گذشته یا یک شنبه هفته جاری در صحن علنی مجلس مطرح شود که این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: به احتمال زیاد طرح مذکور روز سه‌شنبه این هفته در صحن علنی مطرح خواهد شد.

در ماده یک این طرح، وزارت صنایع مکلف شد طی مدت ۳ ماه از تصویب قانون، برنامه و سیاست‌های مرتبط با ارتقای کیفیت تولید خودرو، کاهش مصرف سوخت، اجرای کامل استانداردهای اجباری ۵۱ گانه، استانداردهای مورد نیاز قطعه‌سازی، ایمنی، آلایندگی و همچنین رقابت‌پذیر بودن و توسعه شبکه و کیفیت خدمات پس از فروش را تهیه و پس از تصویب هیات وزیران به خودروسازان و مراکز ذی‌ربط ابلاغ کند.

در ماده دو طرح ارتقای کیفیت نیز وزارت صنایع مکلف شده است از طریق سازمان استاندارد و با استفاده از ظرفیت‌های قانون، استانداردهای مناسب موضوع ماده یک را اعمال و از تولید یا ورود خودرو و قطعات غیراستاندارد به کشور جلوگیری کند.

بر اساس این طرح جزء «د» بند ۱۵ قانون بودجه ۸۹ مبنی بر تعیین تعرفه ۷۰ درصدی واردات خودرو لغو شده است.

همچنین در یکی از تبصره‌های طرح ارتقای کیفیت خودرو و تولیدات داخل، وزارتخانه‌های صنایع، بازرگانی و امور اقتصاد و دارایی باید آیین‌نامه‌‌های اجرایی قانون را تهیه و به تصویب هیات وزیران برسانند. سیدحسین هاشمی، رییس کمیسیون صنایع مجلس پیشتر با بیان اینکه تاکنون تعرفه جدید واردات خودرو تعیین نشده است، به فارس گفته بود: روش تعیین نرخ تعرفه واردات خودرو در صحن علنی تعیین می‌شود و به احتمال زیاد این کار به عهده کمیسیون ماده یک گذاشته خواهد شد. به گفته وی، کمیسیون مشترک ارتقای کیفیت خودروهای داخلی تصمیمی مبنی بر تعیین تعرفه ۹۰ درصدی واردات خودرو نداشته است و در آخرین جلسه این کمیسیون، بند «د» قانون بودجه سال ۸۹ مبنی بر تعیین تعرفه ۷۰ درصدی واردات خودرو حذف شد، ولی رقم جدیدی برای تعرفه واردات مشخص نشد.