خودروی ملی سایپا آمد
عکس: حمید جانی‌پور
گروه خودرو- بالاخره فردا خط تولید خودرو ملی سایپا ۲۳۱ (s۸۱)که پیش از این با نام مینیاتور شناخته می‌شد با گذشت یکسال از رونمایی آن افتتاح خواهد شد تا شاید به این طریق داستان دنباله‌دار تولید خودرو ملی شرکت سایپا پایان یابد.

تاخیر صورت گرفته در راه‌اندازی خط تولید این خودرو در حالی است که مسوولان پیشین شرکت سایپا بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها اقدام به رونمایی پیش از موعد خودرو سایپا 231 (s81)کرده و پیش فروش آن را آغاز کردند.
درعین حال، بازار محدود خودروهای ارزان قیمت که به چند خودرو از جمله تندر‌۹۰- E۰، پراید و روآ ختم می‌شود، موجب شد تا سایپا ۲۳۱ (s۸۱) مینیاتور سابق که قرار است با قیمت نه میلیون و ۹۹۹ هزار تومان وارد بازار شود در همان ابتدای امر با استقبال بسیار از سوی متقاضیان خودرو در این محدوده قیمتی مواجه شود، به‌ طوری که در همان ابتدای امر شرکت سایپا موفق به پیش‌فروش ۱۲ هزار دستگاه از این خودرو شد.
بر اساس برنامه قرار بود خودروهای ثبت‌نامی طی سه ‌مرحله به متقاضیان تحویل داده شود، به ‌طوری که در حدود 8هزار دستگاه از خودروی مذکور در پاییز و زمستان سال گذشته و چهار ‌هزار دستگاه نیز در بهار سال جاری به متقاضیان خرید این خودرو واگذار شود، اما اکنون دومین ماه از فصل بهار را پشت سر می‌گذاریم و به پایان زمان تعهدات سایپا نزدیک می‌شویم، اما هنوز هیچ ثبت‌نام‌کننده‌ای موفق به دریافت خودرو خود نشده است. تاخیرهای صورت گرفته موجب شد تا شرکت سایپا اواخر سال گذشته در تماس با ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو پیشنهاد دریافت خودرو جایگزین پراید را مطرح کند تا به این طریق از زیان بیش از حد خریداران این خودرو جلوگیری شود. حال باید دید در روز افتتاح خط تولید مسوولان این شرکت چه تاریخی را زمان تحویل این خودرو اعلام می‌کنند. به گفته یکی از مسوولان شرکت سایپا فردا (19 اردیبهشت) خط تولید این خودرو در کاشان افتتاح خواهد شد و پس از آن تولید انبوه سایپا 231 (s81) در دستور کار شرکت سایپا قرار خواهد گرفت که این امر موجب می‌شود تا از ابتدای تابستان تحویل این خودرو به ثبت‌نام‌کنندگان آغاز شود.
تاخیر صورت گرفته در راه‌اندازی و تولید این خودرو هرچند به زیان ثبت‌نام‌‌کنندگان تمام شد، اما این مزیت را نیز به همراه داشت تا شرکت سایپا در پیش تولیدات خود مشکلات سایپا ۲۳۱ (s۸۱) را برطرف کنند که این امر موجب می‌شود تا زمان راه‌اندازی خط تولید و رسیدن به تولید انبوه کوتاه شود.
تاخیرهای صورت گرفته موجب شد تا دلایل مختلفی از سوی کارشناسان در این خصوص مطرح شود به‌ طوری که به گفته یک کارشناس خودرو، دلیل اصلی در تاخیر در تولید انبوه و عرضه این خودرو در نوع طراحی و قالب سازی قطعات آن بوده و عدم انطباق برخی از قطعات آن با یکدیگر به دلیل مشکلات طراحی و قالب‌بندی موجب تاخیر در تولید آن تاکنون شده است، اما اظهارات مطرح شده از سوی مسوولان شرکت سایپا پذیرفته نشد به طوری که روشنی مقدم، قائم‌مقام پیشین سایپا و مدیرعامل شرکت مگاموتور در این خصوص می‌گوید که تاخیر صورت گرفته به دلیل مشکل طراحی یا ایراد در قالب قطعات نبوده، بلکه استانداردهای سخت‌گیرانه این مشکل را به وجود آورده است و این مشکل تنها مربوط به این خودرو نمی‌شود به طور مثال خودرو تندر 90 نیز با وجود آنکه در کشورهای مختلف تولید و عرضه می‌شود در زمان آغاز تولید در ایران و به دلیل استانداردهای سخت گیرانه رنو با تاخیر چند ماه در تولید و عرضه مواجه شد در حالی‌که این خودرو از لحاظ طراحی با مشکل مواجه نیست. در خصوص S81 (مینیاتور) نیز نمی‌توان مشکل به وجود آمده را به طراحی نسبت داد بلکه سخت‌گیری در استانداردهای مد نظر تاخیر در تولید را به وجود آورد.
اظهارات روشنی مقدم این امید را به وجود می‌آورد که با آغاز تولید، مشکلات این خودرو پایان یابد و به این طریق داستان مشکلات تندر ۹۰ برای این خودرو تکرار نشود.
افزون بر موارد مذکور، فردا علاوه بر افتتاح خط تولید این خودرو نام جدید آن نیز اعلام خواهد شد تا به این طریق داستان غیر ایرانی بودن نام مینیاتور که پیش از این بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید داشتند نیز پایان یابد؛ چراکه نام‌گذاری غیرایرانی زیبنده خودرو ایرانی نیست.