پایگاه اطلاع‌رسانی دولت- هیات وزیران بنا به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری آیین‌نامه شناسایی و صیانت از خودرو‌های تاریخی را تصویب کرد. بر این اساس، خودرو‌های تاریخی به خودرو‌هایی اطلاق می‌شود که ضمن حفظ اصالت از سلامت فنی کامل برخوردار باشد.

انواع خودرو‌های تاریخی شامل خودرو‌های نفیسی که خودرو‌هایی که بیش از پنجاه سال از تولید آن گذشته باشد و همچنین خودروهای قدیمی که بیش از بیست و پنج سال از تولید آن گذشته باشد و از لحاظ طراحی و مهندسی ساخت یا کاربردی بی‌نظیر باشد و همچنین خودرو‌هایی که دارای بعد فرهنگی باشد، شامل این آیین‌نامه می‌شوند.

بر اساس این آیین‌نامه، کار گروهی با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ‌حفاظت محیط‌زیست، ‌تربیت بدنی، ‌نیروی انتظامی، ‌کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و وزارت صنایع و معادن به منظور شناسایی مصادیق خودرو‌های تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگی برای حفظ و صیانت از آنها تشکیل می‌شود که دبیرخانه کار گروه مذکور در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مستقر می‌شود.

بر این اساس، نیروی انتظامی موظف است برای خودرو‌های تاریخی شناسنامه تاریخی و پلاک خاصی را طراحی و مجوز تردد آن را صادر کند. از سوی دیگر، بر اساس این آیین‌نامه، صدور شناسنامه تاریخی و نصب پلاک تردد مشروط به اخذ معاینه فنی خودرو است.