گروه خودرو - بر اساس نتایج حاصل شده در کارگروه تخصصی صنعت خودرو، تغییر مکانیزم تعیین قیمت قطعات تندر ۹۰ پیش‌بینی شده که این امر در نهایت کاهش هزینه تولید این خودرو را به همراه خواهد داشت. روشنی‌مقدم، رییس کارگروه تخصصی صنعت خودرو در سازمان گسترش تصریح کرد: بر اساس پیشنهاد مطرح شده، مقرر گردید تا مکانیزم تعیین قیمت فروش قطعات توسط رنو پارس با خودروسازان تغییر کند، زیرا مکانیزم فعلی براساس قیمت تمام شده قطعه برای رنو پارس با احتساب یک رقم اضافه‌تر به عنوان سود این شرکت شکل گرفته که این مکانیزم باعث انتقال تمام ریسک‌ها به خودروسازان و افزایش مستمر سطح قیمت قطعات می‌شود. اقدام صورت گرفته از سوی کارگروه تخصصی صنعت خودرو را می‌توان نوید بخش کاهش قیمت تندر ۹۰ دانست، چرا که ادعای خودروسازان مبنی بر زیان‌ده بودن تولید این خودرو در سال گذشته موجب شد تا تولید این خودرو در کشور با چالش‌های بسیاری مواجه شود، به‌طوری‌که خودروسازان افزایش خودسرانه قیمت این خودرو را در دستور کار قرار دهند که این امر با مخالفت وزارت صنایع و معادن مواجه شد. مخالفت وزارت صنایع با افزایش قیمت تندر ۹۰ موجب شد تا بر طرف کردن مشکلات تولید در دستور کار قرار گیرد که بر این اساس طرح حذف رنو پارس از پروژه تندر۹۰ و طرح تجمیع تولید این خودرو در یکی از دو شرکت خودروساز مطرح شد، اما طرح‌های مذکور نیز نتوانستند نظر مسوولان را جلب کنند که این امر موجب شد تا مشکلات این خودرو ادامه دار شود. حال پس از گذشت دو سال از تولید تندر۹۰ طرح دیگری برای کنترل قیمت این خودرو پیش‌بینی شده تا شاید به این طریق مشکل قیمت این خودرو برطرف شود و بازار شاهد کاهش قیمت تندر ۹۰ باشد.

رییس کارگروه تخصصی صنعت خودرو در خصوص روش جدید تعیین قیمت قطعات این خودرو به فارس اظهار داشت: به جای این نوع تعیین قیمت باید مکانیزمی تعریف شود که براساس آن، قیمت‌های هدف مشخص و جایگزین مکانیزم فعلی شود.

وی توضیح داد: در حال حاضر قطعات تندر به صورت یک بسته (پک) به خودروسازان تحویل داده می‌شود که براساس پیشنهاد جدید، یک سقف قیمتی برای این بسته تعیین می‌شود تا خودروسازان بتوانند قیمت تمام شده تولید خود را مدیریت کنند. وی با بیان اینکه سقف قیمتی مورد نظر بسته‌های قطعات تندر از قیمت فعلی هرپک پایین‌تر خواهد بود، گفت: روش غلط قیمت‌گذاری، هزینه تمام شده تولید تندر را افزایش داده است.