ایسنا- هم‌اکنون خودروسازان آمادگی تولید خودروهای گازوئیل‌سوز را دارند، ولی منتظر آماده شدن زیرساخت‌ها برای توزیع گازوئیل مرغوب هستند. عباس کاظمی مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان مطلب بالا اظهار کرد: در حال حاضر ایران خودرو توانایی ساخت خودروهای پایه گازسوز و پایه گازوئیل سوز را به دست آورده و قرار است امسال ۱۰۰ هزار خودرو پایه گازسوز سمند تولید کند. به گفته مسوولان ایران خودرو تاکنون حدود ۱۰ هزار خودرو پایه گازسوز تولید شده است.

وی با بیان این که خودروهای پایه گازوئیل سوز امکان صرفه‌جویی ۳۰درصدی مصرف سوخت را دارند، گفت:‌ خودروهای گازوئیل‌سوز نیاز به نفت‌گاز یورو۴ دارند. در حال حاضر نیز شرکت زامیاد تعدادی خودرو گازوئیل‌سوز روی موتورهای نیمه سنگین نصب کرده است.

کاظمی درباره واگذاری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به بخش خصوصی توضیح داد: به نظر ما این شرکت دارایی ندارد و به نظر ما از آن جا که به نیابت از حاکمیت در حال تدوین استانداردهایی است، بهتر است به بخش خصوصی واگذار نشود.

به گفته او تاکنون در کل کشور مبحث ۱۹ به میزان ۲۰درصد اجرا شده است؛ به طوری که هم اکنون در هرمتر مربع در مناطق سردسیر ۵۸۰ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌شود قرار است در افق چشم‌انداز به نصف کاهش پیدا کند، این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته قرار است این عدد به ۲۵ کیلووات ساعت انرژی در سال برسد.