فارس- رییس سازمان گسترش در خصوص برنامه‌های این سازمان برای ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی گفت: پنج آیین‌نامه در این خصوص در حال پیگیری است که یکسری از این دستور‌العمل‌ها به صورت پروژه و در ارتباط با مراکز خدمات پس از فروش اجرایی می‌شوند، یکسری از آیین‌نامه‌ها برای سختگیرانه کردن استانداردهای کیفی و بخش دیگر نیز در حوزه تحقیق و توسعه تعریف شده که از مرحله طراحی شروع می‌شود. وی افزود: بخشی از برنامه‌های سازمان گسترش جهت کاهش هزینه‌های تولید، تعریف شده و در برنامه پنجم توسعه نیز به بحث افزایش ایمنی و کیفیت خودرو توجه شده است که نصب ترمز ضد قفل، کارکردهای بهتر ایربگ و کمربند ایمنی از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه برنامه ارتقای استانداردهای صنعت خودرو در دستور کار خودروسازان قرار دارد، تصریح کرد: استانداردهای جهانی خودرو دارای کف و سقف مشخصی است که قصد داریم با اجرای برنامه‌های مورد نظر، سطح کیفی خودروهای داخلی را به سقف استانداردهای جهانی نزدیک کنیم.

هدایت ادامه داد: در این بخش‌ها باید سرعت عمل و رشد سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا مردم نیز سریع‌تر به حقوق واقعی خود برسند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۲۲۰۰ نمایندگی مجاز خودرو در سطح کشور فعال است، گفت: حدود ۱۲۰۰ سازنده زنجیره‌ای تامین قطعات در کشور وجود دارد و نزدیک به ۳۰۰ شرکت نیز به طور مستقیم در صنعت خودروسازی فعال هستند.

وی بر لزوم ورود حرفه‌ای و گسترده‌تر وزارت صنایع و سازمان گسترش در بحث ارتقاء کیفی خودروهای داخلی تاکید کرد.

رییس سازمان گسترش همچنین در واکنش به این مساله که یکی از موارد ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی رعایت استاندارد یورو ۳ است و هم اکنون دستگاه‌های مرتبط در این زمینه با یکدیگر اختلاف دارند، اظهار داشت: استاندارد یورو ۳ به سیستم ایمنی و همچنین آلایندگی موتور خودرو مربوط می‌شود که نوع جدید موتورهایی که وارد بازار می‌شوند قابلیت پاس کردن این استاندارد را دارد، هستند.

وی ادامه داد: با تولید موتورهای دیزلی، در حوزه نفت و گاز باید نسبت به تولید و عرضه گازوئیل با میزان آلایندگی قابل قبول اقدام شود تا جوابگوی نیاز موتورهای طراحی شده، باشد.

وی افزود: نگرانی ما دست‌یابی به استاندارد یورو ۳ نیست و در طراحی خودروها و پاس کردن استانداردهای ۵۵ گانه هدف‌گذاری رسیدن به استاندارد یورو ۳ است.

به گفته وی، خودروسازان هم اکنون در بسیاری از موارد به استاندارد یورو ۳ دست یافته‌اند؛ اما این مساله باید در تولید، تکرار پذیری و سرعت رسیدن به خدمات پیگیری شود.

هدایت تصریح کرد: قطعا وضعیت موجود برای مردم رضایت‌بخش نیست، ولی نرخ رشد کیفی خودروها با توجه به رشد تیراژ تولید رو به جلو است، هر چند قانع‌کننده نیست و با دستیابی به سقف رضایت مردم فاصله داریم.