گروه خودرو- شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا که در جریان بحران اقتصادی جهان ورشکسته شده بود، در نظر دارد بازپرداخت بدهی‌های دولت آمریکا را آغاز کند. پیش از این اعلام شده بود این خودروساز از ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی باز پرداخت بدهی‌ها را آغاز خواهد کرد ولی مدیرعامل این شرکت در مصاحبه‌ای تاکید کرد سیاست‌های وضع شده توسط GM زمینه‌ساز رشد فروش و رشد درآمد در این شرکت شد، به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفته تا قبل از موعد مقرر پرداخت بدهی‌های خود را آغاز کند. این گامی بلند در جهت بازیابی حقوق از دست رفته GM در جریان بحران اقتصادی غرب است.

شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا در جریان بحران اقتصادی ۵۲ میلیارد دلار کمک مالی از دولت دریافت کرده است که ۷/۶ میلیارد دلاراز این مبلغ را وام دولت به این خودروساز تشکیل می‌دهد. این شرکت طی دو قسط یک میلیارد دلاری در سال ۲۰۰۹ میلادی در مجموع دو میلیارد دلار از این وام را به دولت باز پرداخت کرده بود و در نظر دارد در پنجمین ماه سال جاری مابقی این مبلغ را به دولت بپردازد. GM در نظر دارد در ماه مه‌سال جاری میلادی ۷/۴ میلیارد دلار وام دریافت شده از طرف دولت را باز پرداخت کند و مابقی را زمانی به دولت بازگرداند که سهامش را در بازار بورس به فروش می‌رساند. سخنگوی GM در مورد زمان فروش سهام این شرکت در بورس گفت: زمان عرضه سهام GM به بازار بورس بستگی به شرایط اقتصادی شرکت و شرایط اقتصادی آمریکا دارد ولی انتظار می‌رود حداکثر تا انتهای سال جاری میلادی سهام این خودروساز وارد بورس شود و GM دوباره به یک خودروساز خصوصی تبدیل شود. اد وایتکر، مدیرعامل شرکت جنرال موتورز در این خصوص می‌گوید: باز پرداخت وام دولتی برای ما در اولویت بود به همین دلیل زمانی که آمارهای مربوط به رشد درآمد GM در سه ماه آخر سال ۲۰۱۰ میلادی اعلام شد تصمیم گرفتیم ما بقی مبلغ وام دولتی را بازپرداخت کنیم. البته دولت آمریکا مهلت پرداخت این وام را تا سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام کرده بود ولی GM بعد از اصلاح تدریجی بازار و رشد فروش خودرو در امریکا خبر داد که این خودروساز بازپرداخت وام را پنج سال زودتر انجام می‌دهد.

کریس لیدل مدیر مالی GM می‌گوید: عرضه خودروهای GM به بازار چین و فروش در بازار این کشور کمک بزرگی برای خودروسازی آمریکا بود و توانست از شدت بحران در اقتصاد این شرکت بکاهد.