ایسنا- در صورت مقاومت واردکنندگان با نفوذ در طرح جلوگیری از واردات قطعات بی‌کیفیت، با قدرت قانونی خود تمام این مقاومت‌ها را درهم شکسته و اجازه واردات قطعات بی‌کیفیت را نخواهیم داد. نظام‌الدین برزگری رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با بیان این مطلب عنوان کرد: در سال جاری به هیچ وجه اجازه واردات هیچ قطعه بی‌کیفیتی داده نشده و تعداد قطعات مشمول استاندارد اجباری نیز افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چند قطعه خودرویی تحت استاندارد اجباری قرار دارند اظهار داشت:تاکنون ۳۸ قطعه از قطعات مهم خودرو مشمول استاندارد اجباری هستند. به گفته برزگری، یکی از مسائل مدنظر در طرح ارتقای کیفیت خودروها که یک فوریت آن نیز در مجلس تصویب شد، استاندارد شدن قطعات است. این مساله جزو برنامه‌های کاری قرار داشته و در سال جدید تعداد بیشتری از قطعات تحت پوشش استانداردهای اجباری قرار می‌گیرند.

وی در خصوص اینکه در سال جاری چند قطعه جدید مشمول استانداردها می‌شوند نیز اظهار داشت: با توجه به اهمیت هر قطعه در خودرو، قطعات دسته‌بندی شده‌اند و در آینده تعداد قطعات مشمول استاندارد اجباری مشخص خواهد شد. به هر حال امسال تعداد قطعات خودرویی تحت پوشش استانداردهای اجباری افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: در سال جاری به هیچ وجه اجازه ورود قطعات بی‌کیفیت حتی در صورت اقدام خودروسازان به واردات را نخواهیم داد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع شامل قطعات وارداتی از چین نیز می‌شود عنوان کرد: اگر قطعه وارداتی از چین یا هر کشور دیگری مطابق استانداردها باشد، اجازه ورود خواهد یافت و در غیر این صورت خیر.

اظهارات برزگری در حالی است که هم اکنون برخی واردکنندگان با نفوذ در خصوص واردات قطعات بی‌کیفیت از چین اعمال قدرت می‌کنند که این امر رشد واردات قطعه از چین را به همراه داشته است. برزگری در این خصوص می‌گوید: استاندارد بالاترین قدرت است و پشتوانه‌ای قوی دارد؛ به‌گونه ای که یک شورای عالی با مدیریت رییس جمهور سیاست‌گذار آن است. دادستان کل کشور از قوه قضائیه و ۱۱ وزیر از هیات دولت و نمایندگان اتاق بازرگانی از بخش خصوصی عضو شورای عالی استاندارد هستند، بنابراین در مواردی که افرادی بخواهند مقاومت کنند، با این حمایت‌های قانونی این مقاومت‌ها را می‌شکنیم و هیچ مقاومتی نمی‌تواند مانع ما برای جلوگیری از ورود قطعات بی‌کیفیت باشد. وی در خصوص مکانیزم‌های جلوگیری از ورود قطعات بی‌کیفیت نیز اظهار داشت: قطعاتی که تحت استاندارد اجباری هستند، پیش از ورود در اختیار استاندارد قرار گرفته و در صورت تایید کیفی اجازه ثبت سفارش و واردات آنها داده خواهد شد و در غیر این صورت خیر.