روابط عمومی ایران خودرو- در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه جهش کیفی در تولید و خدمات پس از فروش، شورای عالی کیفیت در ایران خودرو تشکیل شد. کیانوش پورمجیب معاون کیفیت شرکت ایران خودرو، با بیان این مطلب گفت: شورای کیفیت با حضور مستقیم مدیرعامل و قائم‌مقام محصول و کیفیت وی و تمام ذی مدخلان این امر، برای پایش منظم برنامه‌های کیفیت محصول و خدمات پس از فروش تشکیل شده است.

وی افزود: به دنبال اجرای موفق پروژه‌های کیفیت در سال ۸۸، ایران خودرو برنامه ارتقای جهش کیفیت را با سرعت و جدیت بسیار بیشتری در سال ۸۹ ادامه می‌دهد.

پورمجیب اظهار داشت: مجموعه‌هایی مانند گیربکس، دیسک و صفحه و کمک فنر، که عارضه‌های طولانی برخی خودروها به شمار می‌رود، از محورهای بهبود جهشی کیفیت در سال جاری است.

وی با بیان اینکه محورهای بهبود جهشی کیفیت در محصول، فروش و خدمات پس از فروش، با هم‌اندیشی تمام مسوولان کیفیت، در گروه صنعتی ایران خودرو مشخص شده است، تصریح کرد: تمامی واحدها و شرکت‌های تابعه برنامه تفصیلی خود برای تحقق محورهای بهبود جهشی را تا پایان فروردین ماه جاری ارایه می‌کنند. پورمجیب، نتایج سنجش رضایت مشتریان را که از سوی شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد در کشور منتشر می‌شود یکی از اصلی‌ترین مبانی تدوین برنامه‌های کیفیتی ایران خودرو عنوان کرد و با بیان اینکه در این نظرسنجی‌ها بیش از ۲۰۰ هزار نفر مورد ارزیابی پرسشنامه‌ای قرار می‌گیرند، یادآور شد: کیفیت فقط به نرم‌افزار و سخت‌افزار مربوط نمی‌شود، بلکه یک مقوله فرهنگی نیز هست و تمامی کارکنان زنجیره خودروسازی از تامین مواد اولیه تا مونتاژ خودرو در آن موثرند.

وی ارتقای کیفیت خودرو را نشان‌دهنده ارتقای کیفیت زنجیره بزرگی از صنایع کشور دانست و از پروژه وسیعی برای کنترل کیفیت فرآیند رنگ در ایران خودرو، ساپکو و مهرکام پارس خبر داد که در شهریور ماه سال ۸۸ تدوین و ابلاغ شده است. برای کسب اطمینان نسبت به کیفیت رنگ، در هر شیفت تولید، یک بدنه رنگ شده به طور کامل تخریب می‌شود.

معاون کیفیت شرکت ایران خودرو، از کاهش شکایات مشتریان در ماه‌های اخیر نسبت به دوره مشابه در سال قبل خبر داد و گفت: با تغییر روش‌های تعامل با مشتریان توسط مدیریت ارتباط با مشتری، این ارتباط گسترده‌تر و قوی‌تر و فرآیند رسیدگی به شکایات نیز کوتاه تر شده است. پورمجیب کاهش شاخص تعداد تعویض قطعات در ۱۰۰ خودرو طی سال گذشته را بالای ۴۰ درصد دانست که این به نوبه خود شاخص بسیار مهمی برای اثبات بهبود کیفی قطعات خودرو می‌باشد.

وی افزود: بازرسی‌های پیش از تحویل، هم در کارخانه و هم در تمامی نمایندگی‌ها طبق چک لیستی که توسط مشتری تکمیل و امضا می‌شود، صورت می‌گیرد و ایران خودرو سالانه میلیاردها ریال برای این کار به نمایندگی‌ها پرداخت می‌کند که این موارد ارزیابی و با مغایرت‌ها برخورد می‌شود. لذا قبل از تحویل خودرو به مشتری ایرادات احتمالی نیز مرتفع خواهد شد و مقوله صیانت از مشتری عملا انجام می‌شود.