گروه خودرو- بازار خودرو کشور که در واپسین روزهای سال ۸۸‌، رونقی نسبی به خود گرفته بود‌، با آغاز سال جدید‌، باز هم به رکود رفت و منحنی قیمت‌ها نیز نزول کرد. آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند‌، در حال حاضر مشتریان بنا به عادت همیشگی‌شان در آغازین روزهای سال‌، بازار را تحریم کرده و تمایلی به خرید خودرو از خود نشان نمی‌دهند‌، به نحوی که هم اکنون‌، رکود حرف اول را در این بازار می‌زند.

این در حالی است که فعالان بازار امیدوارند با رد شدن این دوران رکود‌، مشتریان باز هم رو به خرید خودرو بیاورند و بازار را رونقی هر چند نسبی بدهند.آن طور که خبر می‌رسد‌، در اولین هفته کاری بازار خودرو کشور طی سال جدید‌، چند خودرو از جمله پژو ۴۰۵‌، تندر-۹۰ و زانتیا‌، با کاهش قیمت مواجه و نسبت به روزهای پایانی سال گذشته‌، ارزان شده‌اند.اگر چه نمی‌توان پیش‌بینی دقیق و خاصی از زمان رونق دوباره بازار خودرو کشور کرد‌، اما به گفته کارشناسان‌، تغییرات احتمالی قیمت بنزین‌، تاثیری به سزا در رونق یا رکود بازار انواع خودروها خواهد داشت‌.

تندر فروکش کرد

رکورد کاهش قیمت در بازار خودرو کشور را طی هفته جاری‌، باید به نام تندر-۹۰ ثبت کرد‌، چراکه این محصول در مدل فول خود یعنی E۲‌ فول،۴۰۰هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده است.این محصول در حال حاضر با قیمت ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان‌، خرید و فروش می‌شود.E۱‌، دیگر مدل تندر نیز که نسبت به بازار شب عید‌، با افت قیمت روبه‌رو شده است‌، هم اکنون در بهترین رنگ‌، ۱۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومان‌، قیمت دارد.این قیمت البته به مدل بدون ترمز ABS این خودرو مربوط می‌شود.جدای از E۲ و E۱‌، تندر مدلی دیگر نیز با نام E۰ دارد که این محصول نیز با کاهش قیمتی ۱۵۰ هزار تومانی‌، هم اکنون با نرخ ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

افت قیمت پژو ۴۰۵

در میان خاندان پژو ‌، اگرچه فقط «۴۰۵ بنزینی»‌، کاهش قیمت را طی هفته جاری تجربه کرد‌، اما سایر پژویی‌ها نیز تغییری در قیمت‌شان‌، رخ نداد.آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند‌، هم اکنون پژو ۴۰۵ بنزینی با توجه به افت قیمت ۱۰۰ هزار تومانی خود‌، ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.این محصول البته به ترمز ضد قفل مجهز است و به همین دلیل‌، اواخر سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار تومان به قیمت آن افزوده شد.همچنین پژو پارس که در کنار ۴۰۵‌، جزو پرمصرف‌ترین خودروهای تولید داخل به شمار می‌آید‌، تغییر قیمت خاصی را در این هفته تجربه نکرد و هم اکنون با نرخ ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در مدل بنزینی خود به فروش می‌رسد.اما نگاهی نیز به نرخ مدل‌های صندوق‌دار پژو ۲۰۶ بیندازیم‌، مدل‌هایی که طی هفته جاری تغییر قیمت خاصی را در مقایسه با واپسین روزهای سال گذشته‌، تجربه نکردند.در این بین هم اکنون پژو ۲۰۶ صندوق دار V۹ با قیمت ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و V۸ نیز قیمتی برابر با ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد.

سورن هم دنده عقب گرفت

رکود در اولین هفته کاری بازار خودرو طی سال جدید‌، گریبان خانواده سمند را نیز گرفت و حتی باعث کاهش قیمت سورن شد. این محصول که بزرگ خاندان سمند به شمار می‌رود‌، هم اکنون با توجه به کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی خود‌، نرخی برابر با ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد.

زانتیا ارزان شد

اما نگاهی نیز به بازار خودروهای سایپا بیندازیم. در این بین‌، تنها زانتیا کاهش قیمت را طی هفته جاری تجربه کرد و ریو و پراید‌، هفته‌ای با ثبات را به انتها رساندند. هم اکنون زانتیا که قرار است تابستان امسال با سایپایی‌ها وداع کند‌، با قیمت ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این موضوع از افت قیمت ۲۰۰ هزار تومانی آن در مقایسه با بازار شب عید‌، حکایت می‌کند. همچنین پراید‌، پرتیراژترین خودرو کشور نیز‌، هم اکنون با قیمتی معادل هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در مدل بنزینی و معمولی خود خرید و فروش می‌شود. پراید در زمره کم کیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل‌، به شمار می‌رود.