گروه خودرو- اگرچه مدیرعامل ایران خودرو به تازگی اعلام کرده، خودروهای مختلفی از کشورهایی مختلف، نامزد جایگزینی پیکان هستند، اما به گفته یک منبع آگاه، جانشین «گاو شیرده پیشین ایران خودرو»، قطعا چینی است. به گفته وی، یک گزینه بالای ۱۰ میلیون تومانی و یک گزینه زیر ۱۰ میلیونی، که هر دو نیز چینی هستند، کاندیداهای اصلی جایگزینی پیکان به شمار می‌روند و ایران خودرو از بین این دو، یکی را به زودی انتخاب خواهد کرد.

این گفته وی در شرایطی است که ایران خودرویی‌ها بارها بر کیفیت بالا، مصرف سوخت پایین و مجهز بودن این خودرو به امکانات ایمنی نظیر ترمز ABS و ایربگ، تاکید کرده و از آنجا که جمع شدن همه این موارد در یک خودرو، هزینه تولید بالایی را می‌طلبد، هیچ بعید نیست که ایران خودرو، گزینه بالای ۱۰ میلیون تومانش را میهمان خط تولید خود کند.

این موضوع در حالی است که به گفته این منبع آگاه، تنها مشکل موجود در این زمینه، مخالفت وزیر صنایع و معادن با تولید خودروهای چینی در کشور است، که رایزنی‌های لازم نیز در این زمینه طی آینده نزدیک، انجام و نتیجه نهایی، تا دو ماه دیگر اعلام خواهد شد.

اظهارات وی در شرایطی است که جواد نجم‌الدین مدیرعامل ایران خودرو، پیش از این طی اظهارنظری اعلام کرده که شش خودرو از کشورهای مختلف، نامزد جایگزینی پیکان به حساب می‌آیند و اینکه محصول موردنظر، «چینی» باشد، قطعی و حتمی نیست، حال آنکه با توجه به گفته‌های قبلی ایران خودرویی‌ها گزینه اول آنها برای جایگزینی پیکان، از همان ابتدا نیز «چینی» بوده است.

برخی کارشناسان معتقدند، اینکه مدیرعامل ایران خودرو، چینی بودن جایگزین پیکان را قطعی ندانسته، بیشتر به این خاطر است که علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع، مخالف شماره یک تولید خودرو چینی در ایران به شمار می‌رود و وی بارها مخالفت خود را در این زمینه اعلام کرده است.

محرابیان حتی طی زمستان ۸۶ و در شرایطی که ایران خودرو، قرارداد تولید خودرو چینی «S۲۱» را با شرکت چری نهایی کرده بود، به یکباره مخالفت خود را با این قرارداد اعلام و مانع اجرای آن شد.

تهران و پکن، در حال حاضر حدود ۲۰ میلیارد دلار، مبادلات اقتصادی با یکدیگر دارند و بخش عمده ای از حجم واردات به کشور را، محصولات چینی تشکیل می‌دهد.