گروه خودرو- ابراز ناخرسندی مقام معظم رهبری از سیاست‌های اخذ شده، در خصوص واردات و تعرفه خودرو و تاکید ایشان بر ارتقای کیفیت خودروهای داخلی موجب شد، تا نمایندگان مجلس در اولین روز کاری خود پس از اتمام تعطیلات نوروزی اقدام به جمع‌آوری امضا به منظور ارائه طرح ارتقای کمی و کیفی خودروهای تولید داخل کنند. مقام معظم رهبری در بازدید سه ساعته از خط تولید موتور ملی ایران خودرو و نمایشگاه صنعت خودروسازی‌، با ابراز ناخرسندی از افزایش بی‌رویه واردات خودرو عنوان کردند: فلسفه و منطقی که برای افزایش واردات خودرو مطرح می‌شود، بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است، اما برای این هدف گزینه‌های بهتری نیز وجود دارد که یکی از آنها اعمال سیاست‌ها و ضوابطی برای بالا بردن کیفیت محصولات داخلی است.

سخنان مقام معظم رهبری موجب شد تا نمایندگان مجلس علاوه بر بررسی مجدد تعرفه واردات خودرو ، طرح افزایش کیفیت و رشد شاخص‌های کمی و کیفی صنعت خودرو را در راستای ارتقای تولیدات داخل برای سال‌های آینده نیز در دستور کار خود قرار دهند.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص برنامه مجلس به منظور ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی اظهار داشت: روز گذشته بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس اقدام به جمع آوری امضا برای ارائه طرح ارتقای کمی و کیفی خودروهای تولید داخل کردند و در صورت تصویب این طرح علاوه بر ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، تعرفه واردات خودرو نیز در یک برنامه زمانبندی چند ساله اجرایی خواهد شد.

وی در گفت و با فارس اظهار داشت: در این طرح افزایش کیفیت و رشد شاخص‌های کمی و کیفی صنعت خودرو مد نظر قرار گرفته و در آن ارتقای تولیدات داخل طی سال‌های آینده و بررسی دقیق‌تر کاهش تعرفه‌ها در یک برنامه زمانبندی مشخص، تکلیف شده است.

وی ادامه داد: این طرح در صورت موافقت مجلس به صورت یک قانون مستقل اجرا خواهد شد.

به گفته وی با اجرایی شدن طرح مورد نظر، تعیین تعرفه واردات خودرو از حالت بودجه‌ای خارج و به صورت یک برنامه زمانبندی چند ساله اجرایی خواهد شد.

یوسف‌نژاد تاکید کرد: طرح مورد نظر پس از جمع‌آوری امضای نمایندگان در اختیار هیات‌رییسه مجلس قرار می‌گیرد تا پس از کسب نظر کمیسیون‌های تخصصی در صحن علنی مجلس مطرح شود. وی تصریح کرد: اگر این مساله به صورت یک طرح دو فوریتی در مجلس مطرح شود در کمتر از یک هفته مصوب و نهایی خواهد شد.

یوسف‌نژاد در مورد اعمال تعرفه فعلی واردات خودرو در گمرکات کشور نیز گفت: در حال حاضر تعرفه ۹۰ درصدی اعمال می‌شود اما از نظر قانون این تعرفه تا زمان لغو تعرفه مصوب همچنان ۷۰ درصد است.