گروه خودرو- با ورود خودروهای چینی و غیرچینی به بازار ایران مخالفیم زیرا دانش، امکانات و بسترهای لازم برای تولید در کشور وجود دارد. علی ملک مدیرعامل شرکت سایپا دیزل با بیان این مطلب افزود: واردات خودرو با توجه به سرمایه‌گذاری که خودروسازان در شبکه‌های خدمات پس از فروش و سایر بخش‌ها کرده‌اند، توجیه اقتصادی ندارد. وی با انتقاد از کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور گفت: حتی کشورهایی که ادعای آزادسازی اقتصادشان را دارند، تعرفه‌های مناسب تعیین می‌کنند.

اظهارات مدیرعامل سایپا دیزل در حالی است که هم‌اکنون شرکت تحت‌نظر وی به مونتاژ برخی از محصولات شرکت دانگ‌فنگ چین که از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند مشغول است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر با ورود خودروهای چینی مخالفید چرا خودتان چنین کاری می‌کنید؟ گفت: شرکت سایپا دیزل در تولید مشترک با چین فعالیت می‌کند و قطعات به صورت منفصله CKD وارد و در ایران مونتاژ می‌شود.

علی ملک تصریح کرد: در روند نصب قطعات CKD، این قطعات ارتقای کیفیت داده می‌شود و علاوه بر آن بخشی از قطعات ساخت داخل می‌شود که تاکنون ۷۰ قلم از آن ساخت داخل شده و موجب افزایش اشتغال در کشور هم شده است.

مدیرعامل شرکت سایپا دیزل علت کاهش تولید خودروهای سنگین در سال جاری را کاهش تقاضا دانست و گفت : این موضوع از کمبود نقدینگی کافی برای خرید خودروهای سنگین ناشی می‌شود. وی تاکید کرد: خرید این گونه خودروها فقط با ارائه تسهیلات بانکی و لیزینگ امکان‌پذیر است و محدود شدن این امکانات، توان خرید مردم را کاهش می‌دهد. ملک این نوع کاهش تولید را «کاهش خودخواسته» خودروسازان توصیف کرد و یادآور شد اگر تقاضا در بازار وجود داشته باشد، خودروسازان توان افزایش تولید را دارند.