گروه خودرو- اگرچه با ورود خودروهای پلاک جدید (مدل ۸۹)، بازار کمی تکان خورد و مشتریان تا حدی روی خوش به بازار نشان دادند، اما نه قیمت‌ها در سطحی وسیع، تغییر کرد و نه بازار رنگ و بوی «شب عید» به خود گرفت.

آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند: بازار در حال حاضر اندکی رونق گرفته است؛ اما حضور مشتریان، چندان پررنگ نیست و «بازار» تب و تاب سال‌های گذشته را ندارد.

این در شرایطی است که نمایشگاهداران خودرو امید داشتند با عرضه محصولات پلاک جدید، بازار جانی تازه بگیرد، ولی در ظاهر فعلا بازار خودرو کشور را نایی نیست.

تندر، ABS دار شد و گران

اما سری هم به نمودار قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری بزنیم و ابتدا از پرحاشیه‌ترین آنها یعنی تندر-۹۰ شروع کنیم.

این محصول در مدل E۱ خود، تحت تاثیر نصب ترمز ضدقفل (ABS)، افزایش قیمت را تجربه کرد و گران شد.

در حال حاضر تندر E۱ مجهز به ترمز ضدقفل، قیمتی برابر با ۱۳ میلیون تومان دارد و مدل بدون ABS آن نیز با نرخ ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین E۲ نیز به عنوان فول‌ترین مدل تندر، که همواره با تیراژ پایین و تقاضای بالا، روبه‌رو است، این هفته ۱۵۰ هزار تومان گران شد و در حال حاضر با قیمت ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در رنگ سفید به فروش می‌رسد، این در شرایطی است که برخی رنگ‌های دیگر این محصول را می‌توان ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان ارزانتر نیز خریداری کرد.

تندر-۹۰ به دلیل مشکلات و تاخیراتی که در تامین قطعات آن وجود دارد، از تیراژ مناسبی برخوردار نیست و از همین رو معمولا با کمبود عرضه و قیمتی غیرمتعارف در بازار، مواجه است.

افت قیمت ۴۰۵

شاید دلیل آن، مصرف سوخت بالا و افزایش نرخ بنزین در سال آینده باشد و شاید هم نه، اما هرچه هست، پژو ۴۰۵ پرتیراژ‌ترین و استراتژیک‌ترین محصول حال حاضر ایران خودرو، طی هفته جاری ۱۰۰ هزار تومان در مدل بنزینی خود ارزان شد و هم‌اکنون با نرخ ۱۳ میلیون ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

پژو پارس، دیگر محصول پرتیراژ ایران خودرو نیز که از لحاظ مصرف سوخت، دست کمی از ۴۰۵ ندارد، این هفته را بدون نوسان قیمتی خاصی به انتها رساند و هم‌اکنون با نرخ ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در مدل بنزین سوز خود به فروش می‌رسد.

مدل‌های دوگانه‌سوز ۴۰۵ و پارس، همچنان از نرخ بالایی برخوردار بوده و به ترتیب، ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، خرید و فروش می‌شوند.

اما نگاهی نیز به سایر پژویی‌های بازار ایران بیندازیم.

در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نرخی برابر با ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان دارد.

این محصول هم‌اکنون مجهز به ترمز ABS به تولید می‌رسد.

همچنین در بین مدل‌های صندوق‌دار ۲۰۶ نیز V۸ قیمتی برابر با ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد و V۹ نیز که دنده اتومات به شمار می‌رود، با نرخ ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

V۲۰ نیز که ساده‌ترین مدل صندوق‌دارهای ۲۰۶ به حساب می‌آید، در حال حاضر با همان قیمت ماه‌های اخیر خود یعنی ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

«سمند» بدون تغییر قیمت

سمند را باید جزو با ثبات‌های بازار خودرو کشور در نمودار قیمت به حساب آورد؛ چراکه هیچ یک از سه مدل این محصول طی ماه‌های اخیر تغییر نرخ خاصی را به خود ندیده‌اند.

در حال حاضر سمند معمولی بنزینی قیمتی برابر با ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و سورن نیز با نرخ ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. LX نیز با قیمت ۱۵ میلیون تومان در مدل بنزین‌سوز خود خرید و فروش می‌شود.

سایپایی‌ها هم ثابت ماندند

از خانواده سایپا نیز خبر خاصی به گوش نمی‌رسد، به نحوی که پراید، زانتیا و ریو این هفته را بدون تغییر قیمت خاصی به انتها رساندند.

پراید که پرتیراژترین خودرو کشور است و به روایت سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد، سطح کیفی پایینی دارد، هم‌اکنون در مدل بنزین‌سوز خود، با نرخ هفت میلیون و ۷۰۰ هزار به فروش می‌رسد. ریو مونتاژی کره‌ای سایپا نیز نرخی برابر با ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد.

از بازار زانتیا نیز خبر می‌رسد که این محصول، هم‌اکنون با قیمت ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بد نیست حال که به سایپا سری زدیم، یادی نیز از محصولات پارس‌خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا، کنیم.

در حال حاضر ماکسیما که به دلیل حجم موتور بالا، مصرف سوخت زیادی دارد، با قیمت ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در مدل اتومات خود به فروش می‌رسد و نیسان رونیز هم قیمتی برابر با ۳۱ میلیون تومان دارد.

همچنین مگان ۲ هزار سی‌سی نیز از قیمتی معادل ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برخوردار است و نوع ۱۶۰۰ سی‌سی آن نیز، قیمتی برابر با ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد.