احمد نعمت بخش*

۱ - تجربه چند سال اخیر بحران مالی جهانی نشان داد که تمام کشورهای صنعتی به حمایت از صنایع خود پرداخته و برخلاف تمام اصول و قوانین بازار آزاد حتی به پرداخت وجوه نقدی بلاعوض یا وام‌های کلان بدون بهره اقدام کرده‌اند. ۲ - برعکس تمام تجربیات زنده موجود در جهان، نمایندگان محترم عضو کمیسیون تلفیق در حالی که می‌دانند با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال آینده، نرخ تورم بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد، باز هم در این شرایط ویژه به بهانه افزایش کیفیت و کاهش قیمت، تعرفه واردات خودرو را ۲۰ درصد کاهش داده‌اند.

در حالی که به خوبی می‌دانند با کاهش تعرفه‌ها نه کیفیت افزایش می‌یابد و نه قیمت کاهش، زیرا دستیابی به این دو امر، مستلزم سرمایه‌گذاری‌های حجیم برای خرید دانش فنی تولید و خرید ماشین‌آلات مدرن است.

۳ - نتیجه این کار نمایندگان کمیسیون تلفیق، اگر به تصویب نمایندگان محترم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برسد، یعنی ارزان سازی قیمت خودروی وارداتی به میزان ۲۰ درصد و گران‌تر شدن محصولات داخلی حداقل به میزان ۲۰ درصد، نتیجه عملی این کار زدن تو دهنی به تولیدکنندگان و پهن کردن فرش قرمز برای واردکنندگان است.

۴ - در حالی که مهم‌ترین دغدغه دولت محترم اشتغالزایی است و در سال‌های اخیر ده‌ها هزار میلیارد تومان را صرف طرح‌های زودبازده و اشتغال‌زا کرده‌اند، این تصمیم شتابزده نمایندگان کمیسیون تلفیق منجر به کاهش تقاضا، کاهش تولید قطعه‌سازان / خودروسازان ودر نتیجه بیکار کردن تعداد زیادی از نیروی کار در این صنعت می‌شود.

۵ - حال به اطلاع نمایندگان محترم می‌رسانیم که ما هیچ‌گونه مخالفتی با رقابت‌پذیر شدن این صنعت، یعنی ارتقای کیفیت و کاهش قیمت نداریم دیگر اینکه ما هیچ‌گونه مخالفتی با کاهش پلکانی تعرفه‌ها نداریم، اما به شرطی که اولا: حداقل یک سال از اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها بگذرد تا شوک حاصله از اجرای طرح به حداقل برسد، ثانیا: جدول پنج‌ساله تعرفه‌ها برای اجرا از اول سال ۱۳۹۰ هر چه زودتر ابلاغ شود.

* دبیر انجمن خودروسازان ایران