گروه خودرو- وزیر صنایع و معادن در پاسخ به این‌که برخی کارشناسان معتقدند هدف‌گذاری‌های انجام شده در استراتژی‌ توسعه صنعتی خودرو بیش از حد خوش‌بینانه است، گفت: این استراتژی محصول مطالعه مشترک وزارت صنایع و معادن و کلیه تشکل‌های خودرویی اعم از خودروسازان وقطعه‌سازان است.

علی‌اکبر محرابیان در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان این‌که برای این کار استراتژی کشورهای مختلف تولیدکننده خودرو را مطالعه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بازار داخلی جمهوری اسلامی ایران و بازارهای بین‌المللی، پیش‌بینی تولید و فروش سه میلیون دستگاه خودرو در افق ۱۴۰۴ انجام شده است.

او خاطرنشان کرد: از نظر توانمندی برای تولید این تعداد دستگاه هیچ گونه مانعی وجود ندارد؛ ضمن آن‌که یک میلیون از این سه میلیون دستگاه صادر شده و دو میلیون نیز به مصرف داخل خواهد رسید.

محرابیان با بیان اینکه ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا کشور ظرفیت جذب این تعداد خودرو را دارد یا نه، تصریح کرد:‌ زمانی که تبصره ۱۳ در کشور پایه‌گذاری شد، آیین نامه‌ای به تصویب رسید تا خودروهای فرسوده با عمر معین از چرخه حرکت خارج و اسقاط شوند.

وی ادامه داد: اگر این آیین‌نامه به خوبی رعایت شود، نگران بازار داخلی نبوده و قطعا بازار داخل گنجایش این تعداد خودرو را خواهد داشت.

به هر حال استفاده از خودرو نو و مدرن حق مردم بوده و باید تلاش شود که خودروهای فرسوده جمع و خودروهای نو جایگزین شوند.

وزیر صنایع و معادن تصریح کرد: در خصوص صادرات نیز در طول چند سال اخیر پایگاه‌های خوبی برای صادرات ایجاد و کارخانه‌هایی در برخی کشورها احداث شده که مطالعات نشان می‌دهد می‌توانیم یک میلیون دستگاه را در افق ۱۴۰۴ تولید و صادر کنیم.

کلیات استراتژی توسعه صنعتی خودرو در هفته نخست دی‌ماه امسال به تصویب رسید و مقرر شد برنامه‌های اجرایی آن ظرف دو ماه تهیه، تدوین و تصویب شود.

رقابت‌پذیر شدن صنعت خودرو، دستیابی به جایگاه نخست صنعت خودرو در منطقه، رتبه پنج آسیا و ۱۱ جهان در سال ۱۴۰۴ از طریق رقابت‌پذیری مبتنی بر توسعه فناوری‌ از اهداف عمده استراتژی توسعه صنعتی خودروست.