جایی برای «هیبرید»های کوچک

مونا مشهدی رجبی - نمایشگاه خودرو ژنو از روز چهارم ماه مارس سال ۲۰۱۰ میلادی برگزار و به مدت ده روز؛ یعنی تا روز چهاردهم همین ماه ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه که در روز چهارشنبه هفته جاری برای رسانه‌های خبری و روز پنج‌شنبه برای بازدید عموم آغاز به کار می‌کند، بیش از ۳۲ شرکت خودروسازی اقدام به ارائه مدل‌های جدید خود کرده‌اند. طبق گزارش منتشر شده توسط مرکز برگزاری نمایشگاه ژنو بیش از ۸۰ مدل خودرو در این نمایشگاه عرضه می‌شوند که اغلب خودروهای هیبریدی، کم مصرف و خودروهای کوچک خواهند بود. مسوول برگزاری نمایشگاه با اشاره به اینکه تعدادی از شرکت‌های خودروساز اقدام به نمایش خودروهای الکتریکی و خودروهای کانسپت خود نیز خواهند کرد، گفت: جهان در حال تغییر است و یکی از تغییرات بزرگ صنعت خودروسازی تولید خودروهای الکتریکی است. وی ادامه داد، در سال‌های اخیر میلیاردها دلار برای تولید خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری شده و اغلب خودروسازان تمایل دارند که نتیجه سرمایه‌گذاری و تلاش خود را دراین نمایشگاه به معرض دید کارشناسان صنعت قرار دهند.

البته برخی از این مدل‌ها قرار بود در سال ۲۰۰۹ میلادی وارد بازار شوند؛ اما کاهش سطح تقاضا در دنیا و بحران اقتصادی، خودروسازان را بر آن داشت تا عرضه این خودروها را به تعویق بیاندازند. از جمله این خودروها می‌توان به خودروی آلفا رومئو گوییلتا تولید شرکت فیات اشاره کرد. بسیاری از فعالان صنعت خودرو بر این باورند که این نمایشگاه نقطه عطفی در صنعت خودرو دنیا است؛ زیرا بعد از دو سال بحران در صنعت خودرو دنیا برگزار می‌شود. کارشناسان با توجه به آمارهای مربوط به رشد تقاضا و فروش در ماه‌های اخیر پیش‌بینی می‌کنند روزهای سخت صنعت خودروسازی به پایان رسیده است و تا انتهای سال ۲۰۱۱ میلادی رونق به صنعت خودرو در دنیا باز خواهد گشت. آنها همچنین پیش‌بینی می‌کنند روند بازسازی بازار خودرو دنیا در سال‌جاری کند، ولی مداوم باشد. تحلیلگران بازار خودرو اعلام کرده‌اند نمایشگاه ژنو عرصه‌ای برای نمایش خودروهای کوچک و هیبریدی است. در یک سال گذشته تقاضا برای خودروهای کوچک در سراسر دنیا افزایش پیدا کرده است که دلیل آن قیمت پایین این خودروها در مقایسه با خودروهای بزرگ و کم مصرف بوده است. اغلب خودروسازان در شرایطی دراین نمایشگاه حاضر می‌شوند که شاهد افزایش فروش خود در ماه‌های آغازین سال‌جاری بوده‌اند، ولی شرکت خودروسازی تویوتا که به دلیل نقص فنی خودروهای خود مجبور به فراخوان بیش از ۵/۸ میلیون دستگاه خودرو از سراسر جهان شده است، وضعیت کاملا متفاوتی دارد. سخنگوی تویوتا در مورد اهمیت این نمایشگاه می‌گوید: برای شرکت تویوتا که سالیان سال تولید‌کننده قابل‌اعتماد‌ترین خودروها در سطح دنیا بوده نمایشگاه ژنو عرصه‌ای برای اثبات کیفیت تولیدات است. وی در ادامه می‌گوید: ما در نظر داریم ضمن ارائه مدل‌های جدید به تمامی دست‌اندرکاران بازار خودرو اثبات کنیم که هنوز کیفیت تولیدات ما بالا است و محصولات ما قدرت رقابت در بازارهای جهانی را دارد. اظهارات مدیرعامل تویوتا در حالی است که وی در روزهای اخیر سفری به کشور آمریکا داشت تا در دادگاهی که برای بررسی دلایل نقص فنی تولیدات تویوتا برگزارشده بود، شرکت کند. از طرف دیگر مدیرعامل این شرکت خودروسازی در روزهای پایانی ماه فوریه رسما به دلیل نقص موجود در سیستم ترمز برخی از انواع خودروها از مردم کشور چین عذر خواهی کرده بود. تویوتا در این نمایشگاه، خودرو هیبریدی auris hsd و خودروی لوکس Lexus CT ۲۰۰h را در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار خواهد داد.

شرکت خودروسازی audi نیز در نظر دارد خودروهای A۱ را در این نمایشگاه به معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد. این خودرو یکی از بزرگ‌ترین رقبای خودروهای کوچک تولید BMWاست و از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون در فهرست پرفروش‌ترین خودروهای کوچک شرکت Audi قرار داشته است. قرار بر این است که نسل جدید این خودروها برای اولین بار در این نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته شود. علاوه بر آن خودرو شاسی بلند و اسپرت countrymsn تولید این شرکت نیز در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

شرکت فولکس واگن نیز اعلام کرده خودرو suv،ا Touareg را به نمایشگاه خودروی ژنو می‌فرستد. فولکس واگن این خودرو را ضمن قرار داد مشارکت با شرکت پورشه تولید کرده است و نسل جدیدی از خودروهای cayenne است. این خودرو هیبریدی و کوچک قدرت موتور بسیار بالایی دارد، وزن این خودرو حدود ۲۰۰ کیلو گرم از دیگر خودروهای تولیدی فولکس واگن کمتر است.

تحلیلگران بازار خودرو با اشاره به رشد فروش خودرو در ماه‌های گذشته اعلام کرده‌اند عرضه خودروهای جدید در نمایشگاه ژنو می‌تواند زمینه را برای افزایش سطح تقاضا فراهم آورد. آنها با اشاره به این مطلب که در ماه فوریه سال‌جاری تقاضای خودرو در اغلب کشورهای دنیا بیش از ۸ درصد رشد کرده است، می‌گویند: هم‌اکنون بازار خودرو دنیا در حال رقابت برای تولید خودروهای الکتریکی و کم آلاینده است. اغلب خودروسازان در یک سال گذشته میلیاردها دلار برای توسعه تکنولوژی تولید خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در آینده ای نه چندان دور تولیدات آنها وارد بازار خواهد شد؛ بنابراین شکی نیست که نمایشگاه پیش رو عرصه‌ای برای قدرت نمایی خودروهای الکتریکی باشد. علاوه‌بر خودروسازان مذکور شرکت خودروسازی پژو فرانسه نیز اعلام کرده است خودرو الکتریکی ion را به ژنو می‌فرستد و سیتروئن نیز خودرو c-zero را در نمایشگاه عرضه خواهد کرد. شرکت میتسوبیشی موتورز ژاپن نیز خودرو تمام الکتریکی Imiev و شرکت اوپل خودرو Ampera را به نمایش خواهند گذاشت. این نمایشگاه یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در دنیا است و می‌تواند تاثیر بزرگی در عملکرد صنعت خودروسازی اروپا داشته باشد.