گروه خودرو - با تصویب دولت، گمرک و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت موظف شدند اقدامات لازم برای تسهیل در انجام فرآیند عملیات اسقاط خودروهای فرسوده را فراهم کنند.

بنابر مصوبه‌ای که از سوی معاون اول رییس‌جمهور به گمرک ابلاغ شده است، گمرک ایران موظف است به منظور تسهیل در اجرای آیین‌نامه خروج خودروهای فرسوده، با درخواست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، نسبت به ترخیص خودرو، اجزا، قطعات، مواد اولیه، تجهیزات، لوازم یدکی و سایر اقلام مرتبط با حمل‌ونقل برای کلیه وارد‌کنندگان و خودروسازان، تا سقف معادل ‌سه هزار میلیارد ریال حقوق ورودی اقدام کند.

در واقع طبق این مصوبه، کلیه واردکنندگان و خودروسازان کشور می‌توانند تا سقف سه هزار میلیارد ریال، خودرو و سایر اقلام مربوط به حمل‌ونقل را وارد کشور کرده و شش ماه بعد نسبت به تسویه حساب با گمرک، اقدام کنند. بوروکراسی خاص و وقت‌گیر اسقاط خودروهای فرسوده که گهگاه سرگردانی متقاضیان را در پی داشته، موجب این تصمیم دولت شده است.

با این مصوبه، واردکنندگان و خودروسازان کشور، با فراق بال بیشتری نسبت به اسقاط فرسوده‌ها اقدام خواهند کرد.

جدای از این مصوبه، در ابلاغیه‌ای دیگر، ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت نیز موظف شده تا اقدامات لازم برای تسهیل در انجام فرآیند عملیات اسقاط و دریافت و پرداخت مبالغ ارزش گواهی اسقاط به خریدار و فروشنده از طریق دریافت ضمانت نامه بانکی و افتتاح حساب واسط به نحوی که صرفا سهولت و دقت در انجام کار و تنظیم مبالغ پرداختی به مالکان خودروهای فرسوده را فراهم کند، به عمل آورد.

در واقع این ستاد موظف است شرایط را طوری فراهم کند که فرآیند اسقاط، سهل‌تر از قبل صورت گیرد.