گروه خودرو- خودروسازان داخلی از سال آینده باید در ادامه عوارض و مالیات پرداختی خود، به شهرداری نیز عوارض بپردازند.

این موضوع البته شامل حال واردکنندگان خودرو به کشور نیز می‌شود. بنا به مصوبه سه‌شنبه شب کمیسیون تلفیق بودجه مجلس‌، این عوارض‌، ۵/۱ در هزار برای تولید و واردات هر دستگاه خودرو در نظر گرفته شده است.

به گفته حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌، پرداخت این عوارض از سوی خودروسازان به دلیل ایجاد منابع درآمدی پایدار برای شهرداری، در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به اینکه پرداخت عوارض تولید و واردات خودرو به شهرداری‌، تاکنون سابقه نداشته است‌، به خبرنگار ما گفت: شهرداری همواره نسبت به کمبود منابع درآمدی پایدار‌، اعتراض داشت و کمیسیون تلفیق برای افزایش این منابع ، پرداخت عوارضی ۵/۱ در هزار را از ناحیه تولید و واردات خودرو ، به شهرداری در نظر گرفت.

عوارض در نظر گرفته شده در شرایطی است که سالانه حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در کشور به تولید می‌رسد و اگر قیمت متوسط هر دستگاه را حداقل ۱۰ میلیون تومان در نظر بگیریم‌، خودروسازان داخلی باید سالانه ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عوارض به شهرداری بپردازند.

حال اگر متوسط خودروهای وارداتی به کشور در طول یک سال را ۵۰ هزار دستگاه و قیمت حداقل هر دستگاه خودرو را نیز ۲۰ میلیون تومان در نظر بگیریم‌، درآمدی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی نیز از بابت واردات خودرو، نصیب شهرداری خواهد شد.