گروه خودرو - افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان در سال جاری منجر به آن شده که وزیر صنایع و معادن در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو از خودروسازان بخواهد که تا پایان سال جاری مطالبات معوقه قطعه‌سازان را پرداخت کنند. محمد رضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان این مطلب اظهار داشت: تاخیر خودروسازان در پرداخت مطالبات، قطعه‌سازان را با مشکل کمبود نقدینگی مواجه کرده به همین دلیل وزیر صنایع و معادن در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری از خودروسازان خواست تا مطالبات خود به قطعه‌سازان را تا پایان سال پرداخت کنند. نجفی منش در خصوص میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان نیز اظهار داشت:در حال حاضر بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به دو هزار میلیارد تومان رسیده که احتمالا رقم مذکور تا پایان سال جاری افزایش خواهد یافت. به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان، بیشترین بدهی خودروسازان به شرکت ایران خودرو مربوط می شود.

وی در خصوص دلایل افزایش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان در سال جاری عنوان کرد: در سال جاری خودروسازان رشد ۱۰ درصدی تولید را تجربه کردند که این امر بر میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان افزوده است.

در خواست وزیر صنایع و معادن از خودروسازان برای پرداخت مطالبات معوقه قطعه‌سازان در حالی است که در سال جاری شورای سیاستگذاری خودرو به منظور کاهش مطالبات قطعه‌‌سازان طرح پرداخت مطالبات در مدت زمان یک ماه را ارائه کرد که اجرایی نشدن طرح مذکور از سوی خودروسازان موجب شد تا با نزدیک شدن به پایان سال حجم بدهی خودروسازان همانند سال‌های گذشته افزایش یابد.

نجفی منش در این خصوص می‌گوید: خودروسازان طرح پیشنهادی را نپذیرفتند به همین دلیل مطالبات همچنان با تاخیر پرداخت می‌شود.