ایسنا- آمار نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه امسال تولید داخلی انواع خودروهای تجاری معادل ۷/۸ درصد کاهش یافته است. براین اساس در ۱۰ ماهه امسال تولید انواع خودروهای تجاری در شرکت‌های ایران خودرو دیزل، زامیاد، عقاب افشان، یاوران خودرو شرق، رخش خودرو دیزل و رانیران افزایش یافته؛ در حالی که در همین مدت تولید در شرکت‌های سایپا دیزل، بهمن، ارس خودرو دیزل و کاریزان خودرو کاهش یافته است.

در ۱۰ ماهه امسال بیشترین افزایش تولید خودرو تجاری مربوط به شرکت رخش خودرو دیزل با ۵۳۹ درصد رشد تولید بود؛ به طوری که تولید این شرکت در مدت زمان یادشده به هزار و ۱۵۷ دستگاه رسید. این در حالی است که این شرکت در ۱۰ ماهه سال گذشته فقط ۱۸۱ دستگاه خودرو تولید کرده بود.

از سوی دیگر بیشترین کاهش تولید در ۱۰ ماهه امسال نیز مربوط به شرکت سایپا دیزل بود. تولید این شرکت در مدت زمان یاد شده به دو هزار و ۸۵۷ دستگاه رسید؛ این در حالی است که این رقم در ۱۰ ماهه سال گذشته شش هزار و ۲۳۴ دستگاه اعلام شده بود. البته این را هم باید گفت که در ۱۰ ماهه امسال تولید سه شرکت سیر و سفر رخش، شهاب خودرو و پیشرو یدک به صفر رسید، اما طی مدت زمان مذکور تولید شرکت ایران خودرو دیزل با ۲/۱۴ درصد افزایش به ۱۰ هزار و ۹۱ دستگاه رسید. تولید زامیاد نیز با ۲/۳۳درصد رشد به ۷۶۷ دستگاه رسید. از سوی دیگر تولید گروه بهمن تنها ۵/۲ درصد افت نسبت به مدت مشابه با سال ۱۳۸۷ گذشته بالغ بر ۹ هزار و ۵۹۲ دستگاه شد. تولید شرکت عقاب افشان در ۱۰ ماهه امسال با ۶/۶ درصد افزایش به ۵۹۵ دستگاه رسید. شرکت ارس خودرو دیزل نیز با تحمل افت ۱۴ درصدی هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو تجاری در ۱۰ ماهه امسال تولید کرد. ضمن این‌که تولید شرکت کاریزان خودرو با ۳/۲۴ درصد کاهش به دو هزار و ۲۹۹ دستگاه رسید. تولید شرکت رانیران نیز در مدت زمان مشابه با ۴/۲درصد افزایش به ۳۰۳ دستگاه رسید. به این ترتیب در مجموع ۱۰ ماهه‌ امسال ۲۸ هزار و ۸۰۱ دستگاه انواع خودروهای تجاری (اتوبوس، مینی‌بوس وکامیون) در کشور تولید شد که نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته حدود ۷/۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در ۱۰ ماهه سال گذشته در مجموع ۳۱ هزار و ۵۶۰ دستگاه انواع خودروهای تجاری در کشور تولید شده بود.