ایسنا - تولید داخلی انواع خودروهای دوگانه‌سوز سواری و وانت در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نزدیک به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس شرکت ایران خودرو در ۱۰ ماهه امسال در مجموع ۹۸ هزار و ۶۶۵ دستگاه انواع خودرو سواری و وانت دوگانه‌سوز تولید کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۵/۲۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین شرکت سایپا در ۱۰ ماهه سال جاری ۷۹ هزار و ۳۸۵ دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز (نسیم و صبا) تولید کرده و افزایش حدود ۱۴ درصدی را در این زمینه تجربه کرد.

شرکت پارس‌خودرو نیز در زمینه تولید خودروهای سواری دوگانه‌سوز (نسیم) در ۱۰ ماهه سال جاری با کاهش ۵/۲۳ درصدی مواجه شد. این شرکت در ۱۰ ماهه امسال در مجموع ۲۰ هزار و ۷۶۱ دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز تولید کرد. همچنین شرکت سناباد خودرو در این مدت ۳۹۱ دستگاه چری دوگانه‌سوز تولید کرد. این شرکت در مدت زمان مشابه در سال قبل تنها ۵۰ دستگاه از این خودرو را تولید کرده بود. اما در گروه تولیدکنندگان وانت نیز زامیاد در ۱۰ ماهه امسال ۲۳ هزار و ۹۵۳ دستگاه خودرو وانت دوگانه‌سوز تولید کرد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل افت ۸/۴۸درصدی را نشان می‌دهد. گروه بهمن نیز با تولید یک هزار و ۹۸۷ دستگاه خودرو وانت دوگانه‌سوز کاهش حدود ۷۰ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب، مجموع تولید ۱۰ ماهه این شش شرکت در زمینه خودروهای سواری و وانت دوگانه‌سوز به رقم ۲۲۵ هزار و ۱۴۲ دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۴/۲۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین در ۱۰ ماهه امسال حدود ۲/۲۰درصد از کل خودروهای سواری و وانت تولید داخل دوگانه‌سوز بودند.

بر اساس آخرین آمارهای وزارت صنایع و معادن، در دی ماه امسال در مجموع تولید داخلی انواع خودروهای سواری و وانت دوگانه‌سوز به ۱۷ هزار و ۹۶۵ دستگاه رسید که نسبت به دی سال قبل کاهش ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس ایران خودرو در دی امسال هیچ تولیدی از خودروهای دوگانه‌سوز نداشت، در حالی که پارس خودرو و سایپا به ترتیب دو هزار و ۸۷۹ دستگاه و ۱۰ هزار و ۳۳۱ دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز تولید کردند. در گروه خودروهای وانت نیز تولید مدل‌های دوگانه‌سوز در ایران خودرو و بهمن کاهش یافت، اما در زامیاد با افزایش مواجه شد.