گروه خودرو- روز گذشته گمرک جمهوری اسلامی ایران در حالی آمار مربوط به قاچاق ۱۴ میلیارد تومانی خودرو طی ۹ ماهه امسال را منتشر کرد که آمار مذکور از رشد ۸۲۲ درصدی قاچاق خودرو طی سال جاری نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد.

طبق آمار گمرگ در ۹ ماهه اول امسال میزان ارزش ریالی خودروهای سواری قاچاق کشف شده ۱۴۱ میلیارد و ۵۴۳ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۱۶۱ ریال با سهم ۰۷/۷ درصدی از کل کالاهای قاچاق کشف شده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۵ میلیارد و ۳۳۶ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۷۰۵ ریال با سهم ۵۹/۰ درصدی از کل کالاهای قاچاق کشف شده طی آن مدت بوده است.

بنابراین، ارقام اعلام شده توسط گمرک کشور نشان دهنده آن است که میزان خودروی سواری قاچاق کشف شده طی

۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۲۲ درصد رشد داشته است. محمد بهبود آهنی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد رشد افزایش قاچاق خودرو در کشور به خبرنگار ما می‌گوید: رشد آمار مذکور تنها به دلیل کثرت قاچاق در مدت زمان اعلام شده نیست، بلکه بخش عمده‌ای از آن ناشی از کشفیات بیشتر سازمان‌های کاشف و دقت و کنترل‌های بیشتر می‌باشد. سخنگوی گمرک همچنین در ادامه عنوان کرد که بخشی از خودروهایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند، خودروهایی است که از کشور همسایه یعنی عراق آن هم به دلیل شرایط خاص سیاسی، از مبادی غیرمجاز به داخل مرزها راه پیدا کرده‌اند. وی تاکید می‌کند که برخی از خودروها نیز به دلیل نداشتن اسناد مثبته و یا جعل اسناد از سوی سازمان‌های کاشف به گمرک معرفی می‌شوند که گمرک نیز این کشفیات را در آمار مربوط به قاچاق خودرو لحاظ می‌کند.