اجباری در تحویل پراید به جای مینیاتور نیست

گروه خودرو - اولین خودرو کاملا ایرانی سایپا همزمان با زمزمه رفتن مهرداد بذرپاش، مدیرعامل وقت این شرکت و با حضور محمود احمدی‌نژاد رییس‌‌جمهور، وزیر صنایع و معادن و برخی از نمایندگان مجلس در روزهای پایانی سال ۸۷ رونمایی شد. در آن مراسم وعده و وعیدهای زیادی در مورد تولید و تحویل این خودرو ایرانی به مشتریان و در حضور مقامات کشوری داده شد، از جمله اینکه قرار بر این بود که ۱۵ هزار دستگاه مینیاتور تا پایان امسال تولید شود. وعده‌ها حتی تا به آن جا رفت که بذرپاش میزان تولید این خودرو طی سه سال آینده را ۲۰۰ هزار دستگاه در هر سال خواند و سهم این خودرو در صادرات سایپا تا سال ۱۳۹۰ را حدود ۲۰ درصد ارزیابی کرد. بر اساس همین برنامه‌ریزی‌ها بود که مدیران پیشین شرکت سایپا ۱۲ هزار دستگاه خودروی مینیاتور را در سه مرحله پیش‌فروش کردند که قرار بود حدود هشت‌هزار دستگاه (دو سری ۴ هزار دستگاهی) از آن را پاییز و زمستان امسال تحویل و چهار هزار دستگاه نیز در بهار سال آینده به مشتریان بدهند. حال مدیریت جدید سایپا مانده و هزاران وعده و وعیدی که تا سه سال آینده باید به آن عمل شود. اولین وعده، تحویل هشت هزار خودرو مینیاتور تا پایان امسال بود. وعده‌ای که هرچند سایپایی‌ها هنوز از آن شانه خالی نکرده‌اند، اما انگار سنگ بزرگ سنگین‌تر از این حرف‌ها است و بلند کردن آن به توان بیشتری نیاز دارد.

در حال حاضر مدیران فعلی سایپا با هشت هزار وعده تحویل مینیاتور که قرار بود از پاییز امسال به ثبت‌نام‌کنندگان عرضه شود، روبه‌رو هستند.

اما چند روزی است که برخی از نمایندگی‌ها از راه‌های مختلف به ثبت‌نام‌کنندگانی که صبر و تحمل خود را از دست داده و از تحویل خودرو تا قبل از فرارسیدن تعطیلات نوروز ناامید شده‌اند، خبر می‌دهند که در صورت تمایل می‌توانند خودرو جایگزین تحویل بگیرند. اگر چه این پیشنهاد برخی از رسانه‌ها و حتی نمایندگان مجلس را به واکنش واداشته، اما عدم تولید به موقع خودرو مذکور، ثبت‌نام‌کنندگان را بر سر دو راهی دریافت خودرو پراید به جای مینیاتور یا صبر و تحمل برای دریافت خودرو مورد نظر قرار داده است.

حال این سوال مطرح است که آیا مشتریان به واقع ملزم به دریافت پراید به جای مینیاتور هستند؟ محمد‌سعید فلاحی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سایپا در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید که تحویل اجباری پراید به جای مینیاتور تخلف محسوب می‌شود و سایپا مستقیما چنین تقاضایی را از هیچ خریداری نداشته است.

فلاحی پیشنهاد جایگزینی را از سوی مشتریان خواند و عنوان کرد که با توجه به ابراز تمایل برخی خریداران مینیاتور برای تحویل پراید به جای این خودرو، سایپا آمادگی خود را برای انجام این کار اعلام کرده؛ ولی هیچ دستور‌العملی برای نمایندگی‌ها جهت تماس با خریداران و درخواست از آنها برای تحویل اجباری پراید صادر نشده است. اظهارنظر فلاحیان در حالی است که طی چند روز گذشته برخی از نمایندگی‌ها با ارسال پیامک یا اطلاع‌رسانی از طرق مختلف مشتریان را به جایگزینی مینیاتور با پراید ترغیب کرده‌اند. فلاحیان در این زمینه هم می‌گوید: هر یک از نمایندگی‌های سایپا که برای تحویل اجباری پراید به جای مینیاتور با خریداران تماس گرفته باشند، خلاف مرتکب شده و با آنها برخورد خواهد شد. حال این پرسش مطرح است که در نهایت مشتریان چه زمانی خودرو خود را تحویل خواهند گرفت، امسال یا سال آینده؟

هرچند شهریار طاهر‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چهارشنبه گذشته به خبرنگار ما گفت که به دلیل عدم تامین قطعات توسط قطعه سازان خارجی هیچ مینیاتوری تا پایان امسال تحویل داده نمی‌شود؛ اما قائم‌مقام مدیرعامل سایپا نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفته که تعدادی از مینیاتورهای تولیدی در دهه فجر به متقاضیان تحویل داده می‌شود؛ ولی تعداد این خودروها هنوز مشخص نیست.

اجباری در کار نیست

در همین حال فرزاد نشان، مدیر فروش سایپا نیز به خبرنگار ما می‌گوید: از آنجا که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و معمولا تقاضا در بازار خودرو برای ایام تعطیلات نوروزی بالا می‌رود، سایپا این طرح را به درخواست زیاد خریداران مینیاتور در نظر گرفته است. وی همچنین تصریح می‌کند که نمایندگی‌ها در این زمینه هیچ گونه اجباری ندارند. وی در ادامه در خصوص جزئیات این جابجایی اضافه می‌کند که در ابتدا قرار بود ریو به عنوان خودرو جایگزین به مشتریان تحویل داده شود، اما با توجه به اینکه ظرفیت این خودرو برای سال جاری تکمیل شده پراید به عنوان خودرو جایگزین در نظر گرفته شد که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌ها انواع مدل‌های پراید را به عنوان خودرو جایگزین انتخاب کنند که با این شرایط خودرو جایگزین تا ۱۵ اسفند به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تحویل مینیاتور در سال جاری منتفی خواهد شد عنوان کرد که با توجه به اینکه تولید انبوه این خودرو هنوز آغاز نشده است، تعداد محدودی از این خودرو به متقاضیان تحویل داده می‌شود، اما بخش اعظمی از تعهدات به سال آینده موکول خواهد شد.

مدیر فروش شرکت سایپا در خصوص شرایط تعویض مینیاتور نیز اظهار داشت: در صورت درخواست متقاضی برای دریافت پراید به جای مینیاتور، تخفیف ۹۰۰ هزار تومانی و همچنین سود مشارکت ۱۲درصدی شامل حال مشتری خواهد شد که با توجه به سود مشارکت و تخفیف در نظر گرفته شده، متقاضیان از تخفیفی در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای دریافت پراید برخوردار خواهند شد.

نشان در ادامه افزود :طبق قرارداد در صورت تمایل متقاضی به دریافت مینیاتور، از ابتدای سال آینده تا زمان تحویل خودرو، سایپا موظف به پرداخت سود مشارکت ۱۲درصدی و جریمه تاخیر ۱۸درصدی به ثبت نام کننده خواهد بود. همچنین درصورت انصراف خریدار از دریافت خودرو، سود مشارکت انصراف ۱۰ درصدی به همراه مبلغ اولیه پیش‌پرداخت به ثبت‌نام‌کننده بازگردانده می‌شود.

به گفته مدیر فروش شرکت سایپا، ثبت‌نام‌کنندگانی که در این مرحله اقدام به جایگزین کردن خودرو ثبت‌نامی می‌کنند، در مراحل بعدی ثبت‌نام در اولویت تحویل قرار خواهند گرفت.