مژگان میرزایی

نمایشگاه بین‌المللی خودرو شیراز سه شنبه شب گذشته در حالی افتتاح شد که در این نمایشگاه نیز همچون دیگر نمایشگاه‌های بین‌المللی که شهرستان‌ها میزبان آن هستند، هیچ خودرو جدیدی از سوی خودروسازهای داخلی رونمایی نشد و تنها شرکت سایپا با معرفی سایپا ۱۱۱، فیس لیفت دیگری از پراید را در معرض دید بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرار داد. این خودرو قرار است جانشین پراید هاچ‌بک شود و از ابتدای بهمن ماه نیز وارد بازار خواهد شد. علاوه بر نبود خودرو جدید در نمایشگاه خودرو شیراز حضور کمرنگ خودروسازان بخش خصوصی نیز به خوبی محسوس بود، به طوری‌که از مجموع خودروسازان این بخش تنها گروه بهمن حضور داشت .

مروارید به سایپا ۱۱۱ تغییر نام داد

فرزاد نشان، مدیر فروش شرکت سایپا در حاشیه مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه خودرو شیراز در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه‌های خودرو همواره جایگاهی برای معرفی خودروهای جدید بوده این در حالی است که در نمایشگاه شیراز خودرو جدیدی عرضه نشده، بنابراین ضرورت برگزاری آن چیست، اظهار داشت: نمایشگاه خودرو به دو منظور معرفی محصول جدید و معرفی محصولات آپشن شده برگزار می‌شود که در نمایشگاه خودرو شیراز نیز سایپا با خودرو سایپا۱۱۱ که خودرو آپشن شده نسیم است و ریو دنده اتومات حضور پیدا کرده است. همچنین علاوه بر محصولات مذکور خودروهای تینا و قشقایی نیز برای اولین بار در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌اند. به گفته نشان، عرضه محصول جدید در نمایشگاه خودرو یک هدف است و هدف نهایی تعامل با مشتری است.

سایپا در حالی در نمایشگاه خودرو شیراز سایپا ۱۱۱ را به عنوان خودرو جدید معرفی کرد که این خودرو در اردیبهشت ماه سال‌جاری معرفی شد اما با گذشت ۹ ماه از سال جاری هنوز وارد بازار نشده است.

از سوی دیگر سایپا ۱۱۱ در ابتدا با نام مروارید معرفی شد، اما در نمایشگاه خودرو شیراز تغییر نام داد و با نام قبلی خود به بازدیدکنندگان معرفی شد. نشان در پاسخ به این پرسش که دلیل تغییر اسم این خودرو چه بوده اظهار داشت: پس از انتخاب نام مروارید مشخص شد که این نام، نام تجاری شرکتی است که به ثبت رسیده به همین دلیل شرکت سایپا ناچار شد تا نام این خودرو را تغییر دهد و همانند سایپا ۱۴۱ از کد این خودرو برای نام آن استفاده کند.

وی همچنین در خصوص زمان ورود این خودرو به بازار نیز اظهار داشت: سایپا ۱۱۱ از ابتدای بهمن ماه وارد بازار خواهد شد.

نشان اظهار داشت: این خودرو در سایت کاشان تولید می‌شود که براساس برنامه پیش‌بینی شده در سال آینده ۵۵ هزار دستگاه سایپا ۱۱۱ در کشور تولید و عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به اختلاف قیمت ۱۵۰ هزار تومانی سایپا ۱۱۱ با مدل قدیمی این خودرو تصریح کرد: قیمت سایپا ۱۱۱ در صورت تجهیز به ترمز ضد قفل ۳۰۰ هزار تومان بیشتر از مدل بدون ABS آن خواهد بود.

به گفته نشان، تمام تولیدات سایپا ۱۱۱ طی سه ماه اول سال آینده به ترمز ضد قفل مجهز خواهد شد.

آغاز تولید تجاری مینیاتور

رونمایی مینیاتور، خودرو جدید سایپا، دی ماه سال گذشته صورت گرفت و پس از آن پیش‌فروش این خودرو در دستور کار مسوولان شرکت سایپا قرار گرفت. این در حالی است که پس از رونمایی این خودرو شرکت سایپا با پیش فروش پنج هزار دستگاه ملزم به تحویل این خودرو از شش ماه دوم سال‌جاری شد، اما تاکنون تحویل این خودرو آغاز نشده است.

محمدسعید فلاحی، قائم مقام سایپا در خصوص زمان تحویل این خودرو اظهار داشت: تولید تجاری این خودرو از روز گذشته آغاز شده و از بهمن ماه نیز تحویل آن آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تاخیر در تولید این خودرو آیا سایپا قادر به پاسخگویی به ثبت‌نام‌کنندگان خواهد بود، اظهار داشت: بخشی از تعهدات در سال‌جاری محقق خواهد شد و بخشی دیگر در سال آینده و این امر نیز به این دلیل بوده که برخی از ثبت‌نام‌کنندگان خواستار دریافت پلاک ۸۹ بوده‌اند که این موجب شد تا تعهدات این افراد در سال آینده محقق شود.

از سوی دیگر بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت سیتروئن و به دلیل توقف تولید زانتیا در این شرکت تولید زانتیا باید از نیمه دوم سال آینده متوقف شود، این امر در حالی است که هنوز شرکت سایپا جانشین این خودرو را مشخص نکرده است.

قائم مقام سایپا در خصوص برنامه سایپا برای تولید زانتیا گفت:‌ تولید این خودرو تا سال آینده به روال قبل انجام خواهد شد و اواخر سال ۸۹ خط تولید زانتیا به تدریج به تولید محصولات جایگزین اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: قرارداد مربوط به تولید محصول جایگزین زانتیا هنوز نهایی نشده ولی برای تولید یک خودروی اروپایی و همچنین یک محصول کره‌ای در حال مذاکره هستیم.

اظهارت فلاحی در حالی است که پیش از این مسوولان سایپا جانشین زانتیا را از خانواده سیتروئن C۴ معرفی کرده بودند.

علاوه بر این عملیاتی نشدن تولید تندر فیس‌لیفت شده نیز سوال دیگری بود که فلاحی در این خصوص گفت: مشکلات عملیاتی بین سایپا و رنو باعث تاخیر در تولید فیس لیفت تندر شده که البته مسائل مربوط به تعهدات فی مابین دو شرکت حل شده است.

وی با بیان اینکه شرکت رنو در زمان رونمایی از فیس لیفت تندر مخالفتی نداشته است، افزود: یک سری عملیات جهت صنعتی‌سازی این خودرو لازم است که در حال بررسی آن هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با کاهش تولید تندر ۹۰ طی ماه‌های گذشته، بحث تولید و عرضه فیس لیفت تندر منتفی شده گفت: خیر. این قضیه منتفی نشده است.

وی با اشاره به نمایش ۳۰ خودروی تولیدی گروه سایپا در نمایشگاه شیراز تصریح کرد:‌ در این نمایشگاه ۳ محصول جدید شامل مینیاتور، سایپا ۱۱۱ و ریو دنده‌ اتوماتیک در معرض دید عموم قرار گرفته است.

به گفته وی خودروهای گروه سایپا در نمایشگاه شیراز با اعطای تسهیلات ویژه و فروش لیزینگی به خریداران عرضه خواهد شد.