روابط عمومی وزارت صنایع‌ومعادن- در حالی که چندی پیش کلیات استراتژی توسعه صنعتی خودرو به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو رسید، مدیرکل ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن در تازه‌ترین اظهارنظر اعلام کرد که این استراتژی از اوایل سال آینده اجرایی می‌شود. محسن صالحی‌نیا گفته است که کلیات استراتژی توسعه صنعتی خودرو به تصویب رسیده و مقرر شده تا ظرف دو ماه برنامه‌های اجرایی آن نیز تدوین و از اوایل سال آینده اجرایی شود. دستیابی به جایگاه نخست صنعت خودرو در منطقه، رتبه پنجم آسیا و یازدهم جهان از مهمترین اهداف سند استراتژی توسعه صنعتی خودرو محسوب می‌شوند.

این درحالی است که ایران برای کسب رتبه نخست منطقه خاورمیانه در صنعت خودروسازی رقابت سختی با ترکیه دارد. ترکیه توانسته است طی سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان را به سرمایه‌گذاری در این کشور متمایل کند. این درحالی است که کشورمان در این زمینه تا حدود زیادی ناموفق بوده است.

در همین حال در سند استراتژی توسعه صنعتی خودرو، چشم‌انداز این صنعت در سال ۱۴۰۴ تعریف شده و در این بین، رقابت‌پذیر شدن صنعت خودرو از مهمترین اهدافی است که به آن پرداخته شده است.

همچنین پیش‌بینی تولید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ از جمله بخش‌های مهم دیگر استراتژی توسعه صنعت خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود. در سند یادشده، تولید سالانه حداقل سه میلیون دستگاه خودرو و ۱۲۰ هزار خودرو تجاری پیش‌بینی شده که این میزان حدود ۵۳/۳ درصد از کل خودروهای تولیدی در سطح جهان خواهد بود.

همچنین در چشم‌انداز ۱۴۰۴، چهار راهبرد اساسی تولید خودرو با علامت تجاری داخلی و مشترک جهانی با تاکید بر صادرات محصولات تولیدی، پایگاه قطعه‌سازی یا مجموعه خودرو با علامت تجاری معتبر داخلی و جهانی با مزیت داخلی، جذب سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی در راستای فن‌آوری‌های نوین (مانند خودروهای هیبرید و الکتریکی) به‌منظور توسعه صادرات و تبدیل به یک مرکز طراحی و مهندسی خودرو در منطقه پیش‌بینی شده است. در چشم‌انداز ۱۴۰۴ اهدافی نیز در ۱۱ بند برای توسعه صنعت خودرو تدوین شده که بخشی از آن به صورت کلان برای خودروسازان و قطعه‌سازان در سطوح کمی‌ و کیفی پیش‌بینی شده است. گفتنی است، وزیر صنایع و معادن نیز در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره استراتژی توسعه صنعت خودروسازی کشور چندی پیش در جمع فعالان صنایع دریایی با اشاره به تدوین استراتژی صنعتی کشور در بخش خودروسازی عنوان کرد: این‌که ما ۴۰ سال پس از ساخت خودرو، نقشه راه این صنعت را تدوین کنیم، مناسب نیست؛ چراکه نشان می‌دهد ما در این ۴۰ سال، بدون برنامه و چشم‌اندازی مشخص نسبت به تولید اقدام کرده‌ایم.