ایسنا - رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از کاهش ۱۵ درصدی شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ در کشور خبر داد.

سرهنگ محمدرضا غلامی با اشاره به عملکرد ۹ ماه شماره‌گذاری در کشور گفت: بر این اساس طی ۹ ماه امسال ۸۸۸ هزار دستگاه خودروی نوشماره، ۵۲ هزار دستگاه تعویض پلاک و یک میلیون و ۲۲۲ دستگاه نقل و انتقال در کشور صورت گرفته که بر این اساس در بخش نو شماره ۱۰ درصد افزایش و در تعویض پلاک و نقل و انتقال نیز به ترتیب ۹۲ و ۸ درصد کاهش را شاهد بودیم.

وی با اشاره به این که از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۶۲ هزار دستگاه موتورسیکلت‌ در کشور شماره‌گذاری شده‌اند، افزود: این رقم در سال گذشته ۷۷۶ هزار دستگاه بوده که حدود ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

رییس مرکز شماره‌گذاری ناجا با تاکید بر این که ۶۵ درصد خودروهای شماره‌گذاری شده در سال جاری سواری و ۳۵ درصد وانت، کامیونت، تاکسی، آمبولانس، مینی‌بوس، اتوبوس برون‌شهری و درون‌شهری، انواع کامیون کشنده اعم از سوخت‌های بنزین، گازوئیل، گاز، برق، دوگانه سوز بوده است، گفت: آمارها نشان می‌دهد ۳۵ درصد خودروهای شماره‌گذاری شده در سال جاری وارد پایتخت شدند که بر این اساس حدود ۳۱۱ هزار دستگاه خودرو جدید وارد پایتخت شده است.

وی با اشاره به این که ۸ میلیون دستگاه موتورسیکلت‌ در کشور داریم که ۶ میلیون دستگاه از آنها سابقه شماره‌گذاری داشته و مابقی فاقد پلاک هستند، افزود: با اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت‌ سواران و اجرای طرح ملی تعویض پلاک آنها در آینده‌ای نزدیک این دست از وسایط نقلیه نیز همانند خودروها صاحب پلاک ملی می‌شوند.

رییس مرکز شماره‌گذاری ناجا با اشاره به این که بر اساس بانک شماره‌گذاری ناجا ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور شماره‌گذاری شده‌اند گفت: از این تعداد حدود ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه پلاک ملی هستند، از سوی دیگر یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو پلاک قدیمی که سابقه شماره‌گذاری دارند، به‌رغم فراخوان‌های متعدد برای تعویض پلاک مراجعه نکردند که در پی آن کارت سوختشان ابطال و برای ۱۰۶ هزار دستگاهی که مجددا مراجعه و در طرح تسجیل شرکت کردند، کارت سوخت صادر شد.