ایسنا - در ۹ ماهه امسال تولید انواع خودروهای تجاری در کشور با کاهش حدود ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته مواجه شد و در همین حال حدود ۹۰ درصد از بازار داخلی این نوع خودروها نیز تنها به پنج شرکت اختصاص یافت.

آمار نشان می‌دهد که در این مدت نزدیک به ۹۰ درصد از بازار خودروهای تجاری کشور (اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون) در اختیار تنها پنج شرکت بوده است. وضعیتی که کم و بیش در بازار خودروهای سواری کشور نیز مشاهده می‌شود.

بر این اساس، شرکت ایران‌خودرو دیزل با تولید هشت هزار و ۷۳۹ دستگاه انواع خودروهای تجاری حدود ۳۸ درصد از بازار خودروهای تجاری را به خود اختصاص داد. تولید شرکت ایران‌خودرو دیزل در این مدت شامل هر سه رده مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون بود. همچنین گروه بهمن با تولید تنها دو نوع خودرو تجاری یعنی مینی بوس و کامیونت ایسوزو به تعداد هشت هزار و ۵۸۳ دستگاه در ۹ ماهه امسال سهمی معادل ۴/۳۷ درصد از بازار داخل را به خود اختصاص داد. شرکت سایپادیزل نیز با تولید دو هزار و ۳۹۳ دستگاه خودرو تجاری در این مدت ۱۰.۴ درصد از بازار داخلی این نوع خودروها را به خود اختصاص داد. همچنین شرکت کاریزان خودرو با تولید دو هزار و ۶۳ دستگاه کامیون کاویان توانست معادل حدود ۹ درصد از بازار داخل را از آن خود کند. سایر تولیدکنندگان خودروهای تجاری در کشور شامل شرکت‌های زامیاد، رانیران، عقاب‌افشان، ارس خودرو دیزل و یاوران خودرو شرق نیز در مجموع کمتر از ۱۰ درصد از سهم بازار داخلی خودروهای تجاری را به خود اختصاص دادند.