گروه خودرو- مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو با اشاره به استراتژی تدوین شده برای خودروسازی کشور، گفت که ۷۵ درصد خودروهای تولید داخل «به‌روز» نیست.

منوچهر منطقی که فروردین امسال از صندلی مدیرعاملی بزرگ‌ترین خودروساز ایران کنار گذاشته شد، تاکید کرد: طی ۱۵ سال گذشته، اگرچه مسیر مناسبی در خودروسازی کشور طی شد، اما آنچه هم‌اکنون حاصل ۴۵ سال فعالیت این صنعت در ایران است، تولید خودروهایی است که به روز نیستند و تکنولوژی آنها به اصطلاح «وصله و پینه‌ای» محسوب می‌شود.

منطقی با تاکید بر اینکه «به روز» نبودن ۷۵ درصد از خودروهای داخلی به معنای از رده خارج بودن آنها است، گفت: این درصد با این پیش فرض محاسبه شده که ما متوسط عمر مفید خودروهای داخلی را ۱۵ سال، یعنی «دو برابر» استاندارد خودروهای روز دنیا در نظر بگیریم در حالی که اگر مطابق استاندارد دنیا، آمار گرفته شود، درصد خودروهای از رده خارج داخلی، بیش از ۷۵ درصد خواهد شد.

مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو همچنین با اشاره به استراتژی تدوین شده برای خودروسازی کشور، افزود: برای «به‌روز» کردن خودروهای داخلی دو راه بیشتر پیش روی ما نیست، یا باید به واسطه CKD کاری به تکنولوژی روز دنیا وصل شویم یا اینکه از طریق جوینت شدن با خودروسازان معتبر دنیا به این مهم دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: البته راه اول دیگر در شان خودروسازی ما با عمر ۴۵ ساله‌اش نیست و راه دوم بهتر جواب خواهد داد.

اظهارات منطقی در شرایطی است که هم‌اکنون ایران‌خودرو و سایپا عمده منابع درآمد خود را از ناحیه تولید محصولات قدیمی دنیا کسب می‌کنند و بیشترین تیراژ و فروش در خودروسازی ایران، از آن این خودروها است. پژو۴۰۵، پراید، روآ و ریو از جمله خودروهایی هستند که تکنولوژی آنها قدیمی به حساب می‌آید و متعلق به سال‌ها قبل است.