گروه خودرو - کش و قوس میان خودروسازان و نیروی انتظامی برای نصب ترمز ABS پنج‌شنبه گذشته در حالی پایان یافت که در آخرین جلسه برگزار شده میان خودروسازان و نیروی انتظامی، ناجا جدول ارائه شده از سوی خودروسازان را با ایجاد برخی تغییرات پذیرفت. این اقدام نیروی انتظامی در شرایطی است که پیش از این و بر اساس جدول ارائه شده از سوی ناجا خودروسازان ملزم به نصب ترمز ABS روی تمام خودروهای داخلی تا پایان سال جاری شده بودند اما از آنجاکه نصب ترمز ABS روی تمام خودروهای داخلی تا پایان سال جاری امکان‌پذیر نبود ناجا با ایجاد برخی تغییرات در جدول ارائه شده از سوی خودروسازان با آن موافقت کرده و آنها را ملزم کرد تا درصدی از خودروهای تولیدی را تا پایان سال جاری و درصدی دیگر را در سال آینده به ترمز ABS مجهز کنند.

بر اساس جدول اعلام شده از سوی خودروسازان شرکت ایران‌خودرو متعهد شده بود تا ۴۵ هزار و ۶۰۰ دستگاه از محصولات خود به غیر از وانت باردو را تا پایان سال جاری به سیستم ABS مجهز کرده و ۲۹۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه مابقی را تا پایان سال آینده به این سیستم مجهز کند، اما بر اساس توافق صورت گرفته میان خودروسازان و نیروی انتظامی این شرکت ملزم به نصب این سیستم روی ۴۰ درصد محصولات پژو ۴۰۵ و پژو پارس و ۵۰ درصد محصولات تندر و پژو ۲۰۶ تا پایان سال جاری شد و ۱۰۰ درصد این محصولات نیز باید به ترتیب در مرداد، مهر، اسفند و مهر سال آینده با ترمز ضد قفل تولید شوند.

علاوه بر خودروهای مذکور این شرکت ملزم شد تا ۶۰ درصد پژو روآ را تا پایان مهر سال آینده و ۱۰۰ درصد آن را نیز تا اسفند سال ۸۹ به ترمز ABS مجهز کند.

اما تجهیز وانت پیکان به سیستم ترمز ABS نیز که پیش از این بارها شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده بود، امکان نصب این سیستم روی آن وجود ندارد. بر اساس توافق جدید مقرر گردید تا دو هزار دستگاه از این محصول تا اسفند سال آینده و ۱۰۰ درصد آن از ابتدای سال ۹۰ با ترمز ضد قفل تولید شوند.

در خصوص محصولات سایپا نیز این شرکت نصب ABS روی ۳هزار و ۵۰۰ دستگاه از محصولات خود را تا پایان سال جاری و مابقی را به اسفند ماه سال آینده موکول کرده بود، اما بر اساس توافق صورت گرفته میان خودروسازان و ناجا این شرکت ملزم شد تا خرداد سال آینده، ۱۰۰ درصد خودروهای پراید صبا، سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۴۱ را به این سیستم مجهز کند و ۸۰ درصد پراید سایپا ۱۱۱ و ریو را نیز تا خرداد و مابقی را تا شهریورسال ۸۹ به این سیستم تجهیز کنند.

علاوه بر محصولات بنزین‌سوز شرکت سایپا ملزم شد تا ۱۰۰ درصد خودروهای دوگانه‌سوز خود را تا سه ماه چهارم سال آینده به ترمز ABS مجهز کند.