گروه خودرو - نصب ترمز ضد قفل بر روی خودروهای تولید داخل این روزها با موضع‌گیری‌های متفاوتی روبه‌رو است. روز گذشته دبیران انجمن خودروسازان و قطعه‌سازان در نامه‌ای سرگشاده به رییس‌جمهور حل مشکلات پیش آمده و تصمیم‌گیری نهایی در خصوص نصب ترمز ضدقفل را خواستار شده‌اند.

در این نامه که یک نسخه از آن برای دنیای‌اقتصاد ارسال شده، آمده است:

جناب آقای رییس‌جمهور، سردار احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در نخستین جشنواره ملی حمل‌و‌نقل مورخ ۲۵ آذر امسال مواردی به شرح زیر بیان نموده‌اند:

* صنعت خودروی کشور استاندارد یورو ۲ را پاس می‌کند و این استاندارد متعلق به ۱۵ سال پیش است.

* قیمت خودرو در کشور بالا است و بایستی نرخ تعرفه واردات کاهش پیدا کند.

* برخی از تولیدات خودروهای داخلی اصلا صلاحیت تردد در جاده‌ها را ندارند.

* مدعی شده‌‌اند که خودروسازان استانداردهای مصوب دولت (ترمزABS) را رعایت نمی‌کنند. متعاقب فرمایشات ایشان سردار مومنی، رییس پلیس راهور ناجا و سرهنگ مهرابی، رییس پلیس ترافیک شهری نیز موارد مشابهی به شرح زیر بیان نمودند:

خودروهای تولید داخل ناامن و گران است، چرا قیمت خودروهای صادراتی ارزان‌تر از قیمت‌های داخلی است؟

طول خط ترمز خودرویی که ترمز ABS نداشته در سرعت ۸۰ کیلومتر۱۲ تا ۱۴ متر می‌باشد، ولی طول خط ترمز خودروی مجهز به ترمز ABS دو متر است، از این به بعد در تصادفات رانندگی خودروهایی که ترمز ABS ندارند، پلیس سهم کارخانه سازنده خودرو از بابت عدم نصب ترمز ABS را در میزان خسارت مشخص و به مقامات قضایی اعلام می‌نماید.

جناب آقای رییس‌جمهور پاسخ به سوالات و اظهارنظرهای آقایان را به شرح زیر و در دو بخش تقدیم می‌داریم.

بخش اول:

۱ - استاندارد یورو ۲ تا ژانویه ۲۰۰۱ در اروپا اعمال می‌شده است، بنابراین فاصله ما با آنها ۹ سال است نه ۱۵ سال و دلیل این عقب‌افتادگی به روز نبودن استاندارد سوخت کشور است. (موتور با استاندارد بالاتر، سوخت با استاندارد بالاتر نیاز دارد)

۲ - اظهارنظر در مورد قیمت خودرو و کاهش تعرفه واردات به ترتیب در صلاحیت وزارت صنایع و معادن و کمیته ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات کشور می‌باشند و اظهارات رییس پلیس راهور ناجا دخالت در کار وزارتخانه صنایع و معادن و کمیسیون ماده یک است و ربطی به حوزه کاری پلیس ندارد.

۳ - تمام خودروهای تولید داخلی استانداردهای مصوب سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را رعایت می‌کنند.

۴ - در همه جای دنیا قیمت صادراتی کالاهای صنعتی از جمله خودرو، ارزان‌تر از فروش داخلی است.

۵ - طول خط ترمز خودروی بدون ترمز ABS با سرعت ۸۰ کیلومتر ۱۲ تا ۱۴ متر است و برای خودروی مشابه مجهز به ترمز ABS برابر ۸ تا ۵/۸ متر است و نه ۲ متر مورد ادعای دوستان.

بخش دوم:

۱ - در هیچ کجای دنیا سیستم ترمز ABS اجباری نیست.

۲ - متاسفانه در ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت، وزیر صنایع و معادن عضویت ندارند در حالی که بیش از ۸۰ درصد کار و مصوبات این ستاد در حیطه کاری وزارت صنایع و معادن است. در چنین حالتی عجیب نیست که بدون هماهنگی با وزارت صنایع و معادن و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، وزیران عضو ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت طی مصوبه مورخ ۷ شهریور امسال از اول اردیبهشت ۸۸ نصب ترمز ABS را اجباری اعلام نمودند.

۳ - با اطلاع رسانی که توسط وزارت صنایع و معادن و انجمن خودروسازان ایران صورت گرفت کارگروه توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت قانع شده و در مصوبه ۴ شهریور امسال (آیین‌نامه مدیریت ایمنی و حمل‌و‌نقل و سوانح رانندگی) نسبت به اصلاح مصوبه قبلی طبق بند ۴ زیر اقدام نمودند.

۴ - در فصل سوم آیین‌نامه مذکور وزارت صنایع و معادن موظف شده تا نسبت به ارائه برنامه اجرایی (زمان بندی شده) در رابطه با چگونگی تجهیز خودروها و به ویژه وسایل نقلیه حمل بار و مسافر (با اولویت حمل‌و‌نقل عمومی) به سیستم ترمز ضد قفل، کیسه هوا و سایر تجهیزات اجباری اقدام نماید.

۵ - وزارت صنایع و معادن با تشکیل جلسات متعدد، برنامه زمان‌بندی نصب ترمز ABS بر روی هر یک از محصولات را تهیه و برای ستاد حمل‌و‌نقل و رییس پلیس راهور ارسال نموده است.

۶ - با توجه به این واقعیت که در حال حاضر توانایی ساخت ترمز ABS در کشور وجود ندارد، به‌طور متوسط برای هر خودرو باید مبلغ ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرده و معادل آن ارز از کشور خارج کنیم. با توجه به تیراژ تولید سالانه ۳/۱ میلیون دستگاه باید سالی ۶۵۰ میلیون دلار ارز از مملکت خارج گردد.

۷ - آیا درست است سالی ۶۵۰ میلیون دلار هزینه نموده و ارز از مملکت خارج نماییم تا میزان ناچیزی که مشخص نیست چقدر از سهم ۱۳ درصدی عامل خودرو در تصادف است را کاهش دهیم در حالی که برای سهم ۸۷ درصدی دو عامل جاده و انسان هیچ برنامه مشخصی نداشته باشیم؟

۸ - اخیرا پلیس راهور ناجا بدون هیچ گونه مشورتی با وزارت صنایع و معادن یا خودروسازان، اقدام به تهیه برنامه زمان‌بندی نصب ترمز ABS نموده و آن‌را به خودروسازان ابلاغ

کرده است.

۹ - هرچند خودروسازان با تمام قوت به اجرای مصوبه اخیر هیات محترم دولت در مورد نصب ترمز ABS پرداخته‌اند، اما همزمان دو پیشنهاد تقدیم می‌شود:

اول- مانند تمام کشورهای دنیا خودروسازان نصب ترمز ABS را بر اساس درخواست مشتریان انجام دهند.

دوم- ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت متنی به شرح زیر تهیه و به تصویب برساند:

«از ابتدای سال ۸۹ از تمام خودروهای در حال تردد عوارض جاده‌ای اخذ می‌شود»

با اجرای این پیشنهاد اخیر می‌توان از ده میلیون خودروی در حال تردد سالانه مبلغی معادل یا بیشتر از ۶۵۰ میلیارد تومان (هزینه سالانه فعلی نصب ترمز ABS) را تامین و در اختیار وزارت راه و ترابری برای اصلاح ۳۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز، تسریع در خروج کامیون‌های فرسوده، چهار بانده کردن جاده‌ها و ... همچنین در اختیار پلیس راهور ناجا جهت اعمال کنترل دقیق‌تر بر رانندگان یعنی عامل انسانی (با سهم ۵۲ درصد) قرار داد.