دنیای اقتصاد- به گفته رییس هیات عامل ایدرو، جلوگیری از کارهای تکراری در خودروسازان و همکاری‌های مشترک بین دو خودروساز بزرگ کشور از جمله مواردی است که سازمان گسترش و نوسازی صنایع برای آن برنامه‌های خاصی دارد. به اعتقاد سیدمجید هدایت که به تازگی سکان سازمان گسترش و نوسازی صنایع را دراختیار گرفته است، خودروسازان نباید هیچ‌گاه اقدامی‌را انجام دهند که بوی تقابل را به دنبال داشته باشد؛ زیرا این امر به سود بنگاه اقتصادی و منافع ملی نیست. رویداد

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران:

آینده روشن صنعت خودرو در اقتصاد

اداره اطلاع‌رسانی سازمان گسترش - رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بازدید از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته دو خودروساز بزرگ کشور به ویژه در زمینه طرح‌های بزرگی چون ایجاد برند ملی سمند و مینیاتور، ساخت موتورهای پایه گازسوز و بنزین سوز و سایر طرح‌های توسعه‌ای تصریح کرد: با توجه به برنامه‌های حمایتی دولت، وزارت صنایع و سازمان گسترش از پروژه‌های این دو شرکت، می‌توان افقی روشن و تاثیرگذاری را برای صنعت خودرو در اقتصاد ملی قائل شد.

سید مجید هدایت، معاون وزیر صنایع و معادن و رییس هیات عامل ایدرو استراتژی جدید این سازمان در زمینه ارتقای سطح کیفی محصولات را استفاده حداکثری از توان و دانش فنی داخلی جهت کاهش قیمت تمام شده، افزایش رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش و رقابت‌پذیری در سطوح جهانی برشمرد.

وی مراقبت از بازار داخلی و سرمایه‌گذاری روی دو مقوله کیفیت و خدمات پس از فروش را از مهم‌ترین برنامه‌های خودروسازان دانست و گفت: انتظار مردم از خودرو ابتدا کیفیت و همچنین خدمات پس از فروش مناسب است و خودروسازان همواره باید اصل مشتری مداری را به طور جدی دنبال کنند.

رییس هیات عامل ایدرو در ادامه با تاکید بر جلوگیری از کارهای تکراری در خودروسازان، همکاری‌های مشنرک بین دو خودروساز بزرگ کشور را از جمله مواردی دانست که سازمان گسترش و نوسازی صنایع برای آن برنامه‌های خاصی دارد. هدایت با اشاره به فضای رقابتی موجود در جهان، هماهنگی بیشتر بین خودروسازان داخلی را مورد تاکید قرارداد و تصریح کرد: خودروسازان نباید هیچگاه اقدامی‌را انجام دهند که بوی تقابل را به دنبال داشته باشد؛ زیرا این امر به سود بنگاه اقتصادی و منافع ملی نیست. آنچه در این میان اهمیت دارد، همگرایی و همکاری برای توسعه و پیشرفت است.هدایت افزود: همکاری بین‌المللی با خودورسازان جهانی و تراز اول دنیا با در نظر گرفتن حفظ منافع ملی و افزایش عمق ساخت داخل محصولات باید توسعه داده شود و همواره اصل برد - برد در همکاری‌های بین‌المللی رعایت شود. رییس هیات عامل ایدرو حمایت از صنعت خودرو را در حال حاضر یکی از اولویت‌های راهبردی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برشمرد و تصریح کرد: خودروسازان باید در حوزه کیفیت سرمایه گذاری بیشتری کنند، اگرچه روندی که از گذشته آغاز شده رو به پیشرفت بوده، ولی عزم قوی و سرمایه‌گذاری بیشتری را می‌طلبد، چرا که اگر در این زمینه خوب عمل نکنیم، بازار را از دست خواهیم داد. وی همچنین تصریح کرد خودورسازان باید در تولید خودروهایی با قیمت کمتر از ۱۰ میلیون تومان فعالانه وارد شوند و نیاز جامعه را در این حوزه پوشش دهند.وی افزود: مبنای کار ما در ستاد راهبری، نظارت و برداشتن موانع و کمک به شرکت‌های زیر مجموعه است تا آنها قادر به رقابت در بازارهای جهانی باشند. حتی اگر روزی این شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شدند، این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت. هدایت اقدامات انجام گرفته در زنجیره تامین صنعت خودرو و قطعه سازان را موثر و سازنده خواند و خاطرنشان کرد: قطعه‌سازان داخلی به بلوغ خوبی رسیده‌اند که این خود مقدمه ای برای حضور در بازار‌های جهانی است و سازمان گسترش نیز آمادگی خود را برای حمایت لازم از قطعه‌سازان برای حرکت به سمت بازار‌های جهانی و ایفای نقش موثر در زنجیره تامین خودورسازان جهانی اعلام می‌کند. وی افزود: در سند در دست تدوین توسعه ملی خودرو نقش قابل توجهی برای تولید و صادرات قطعات برای تامین‌کنندگان در نظر گرفته شده است.هدایت همچنین وجود مراکز تحقیقاتی در شرکت‌های خودروسازی را ارزشمند توصیف کرد و گفت: این مراکز باید با دیگر مراکز تحقیقاتی داخل و خارج از کشور تعامل بیشتری داشته باشند تا هم‌افزایی بهتر و مناسب‌تری را در کارهای تحقیقاتی شاهد باشیم. وی با اشاره مطالعات و اقدامات انجام گرفته در خصوص موتورهای پایه گاز‌سوز و موتورهای جدید دو شرکت که به‌زودی به تولید و تیراژ انبوه خواهد رسید، گفت: با وجود این موتور‌ها چشم‌انداز روشنی در انتظار صنعت خودرو کشور چه داخل و چه در بازار‌های بین‌المللی خواهد بود.

رییس هیات عامل ایدرو درباره موضوع خصوصی‌سازی خودروسازان نیز تصریح کرد: سیاست سازمان گسترش انجام تعهدات قانونی است و بدیهی است سیاست‌های حمایتی از صنعت خودرو چه در زمانی که بخشی از سهام در اختیار سازمان باشد و چه در زمانی که سهام در اختیار مجموعه‌های دیگر باشد، ادامه خواهد داشت. وی افزود: تا زمان واگذاری شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به بخش‌خصوصی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع با قدرت تمام طرح‌های توسعه ای در مجموعه خودروسازان را پیش می‌برد و پس از آن نیز حمایت‌های خود را دریغ نخواهد کرد.