گروه خودرو- طبق اعلام رسمی سازمان خصوصی‌سازی، باقیمانده سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا باید تا پایان سال واگذار شود، این در حالی است که به گفته کارشناسان بورسی، مسوولان علاوه بر شرط «اهلیت امنیتی»، داشتن «اهلیت صنعتی» را نیز برای خریداران سهام دو خودروساز بزرگ ایران، لازم دانسته‌اند.

آن طور که این کارشناس می‌گوید، طی جلسه برگزار شده در سازمان خصوصی‌سازی و بنا به درخواست خودروسازان، مقرر شد تا داشتن «اهلیت صنعتی» نیز در کنار «اهلیت امنیتی» برای خریداران سهام ایران‌خودرو و سایپا ضروری اعلام شود و این سهام به کسانی برسد که به اصطلاح، «اهل صنعت» هستند.

این موضوع در شرایطی است که از همین حالا گمانه‌زنی‌‌های زیادی در زمینه خریداران احتمالی باقیمانده سهام دولت در دو خودروساز بزرگ ایران، وجود دارد و در این بین به هر حال قطعه سازان را به عنوان یکی از مدعیان اصلی خرید این سهام نباید فراموش کرد. به گفته کارشناسان، سازمان خصوصی‌سازی معمولا برای عرضه سهام صنایع و بخش‌های حساس دولتی، داشتن صلاحیت امنیتی را برای خریداران در نظر می‌گیرد و این بار ظاهرا به دلیل فنی بودن خودروسازی، داشتن اهلیت صنعتی را نیز در این زمینه لازم دانسته‌ است.

در حال حاضر کمتر از ۴۰ درصد سهام دو خودروساز بزرگ ایران، در دست دولت است.