گروه خودرو- هر چند با نزدیک شدن به تعطیلات پیش رو، مشتریان تا حدی تحریم بازار خودرو را شکستند، اما به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، منحنی قیمت‌ها فعلا ثابت مانده و نوسان خاصی را تجربه نکرده است.

آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، افزایش تقاضایی که طی هفته جاری در بازار خودرو پدید آمده، تنها تا غروب امروز ادامه خواهد داشت و پس از آن، نمایشگاه‌داران باید باز هم چشم به راه مشتریان بمانند تا تعطیلات دیگری از راه رسیده و رونقی نسبی را نصیب بازار خودرو کشور کند.

نگاهی به برگ‌های تقویم از این نکته حکایت می‌کند که پس از عید غدیرخم، تا دو هفته دیگر خبری از تعطیلات چند روزه نبوده و باید تا ایام تاسوعا و عاشورا که تعطیلاتی چند روزه را در پی خواهد داشت صبر کرد.

آنچه که فعالان بازار روی آن تاکید می‌کنند این است که از اوایل هفته آینده، بازار خودرو باز هم به حالت آرام و بی سر و صدای دو سه ماه گذشته خود باز خواهد گشت.

به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، هر چند قیمت‌ها در حال حاضر که بازار با افزایش تقاضا روبه‌رو شده، تغییر خاصی نکرده، اما احتمال صعود منحنی نرخ خودروها طی هفته‌های پیش رو با توجه به مسائلی فرای افت و خیز تقاضا در بازار، وجود‌دارد.

نکته جالب در مورد بازار خودرو کشور اینکه اگر نگاهی به نرخ خودروها طی این روزها بیندازیم تفاوت چندانی با دو سه ماه گذشته نکرده و تنها نوساناتی ناچیز در این بین مشاهده می‌شود.

افزایش تقاضا همراه با ثبات قیمت‌ها

در روزهایی که منحنی قیمت خودروهای داخلی افت و خیز خاصی را تجربه نکرده، فرقی نمی‌کند از بازار کدام خودرو شروع کرده و با بازار کدام یک مطلب را به پایان ببریم و از این حیث با پراید، پرفروش‌ترین محصول بازار خودرو کشور شروع می‌کنیم.

این محصول نه از آن جهت که خودرویی با کیفیت باشد، بلکه از جنبه تیراژ و قیمت نسبتا پایین خود طرفداران زیادی در کشور‌دارد و به همین دلیل همواره تغییرات قیمتی آن بیش از سایر خودروها مدنظر است. این در حالی است که طی هفته جاری، افزایش تقاضا در بازار خودرو نیز، تغییری در قیمت این کره‌ای قدیمی به وجود نیاورد، به نحوی که هم‌اکنون پراید معمولی بنزین‌سوز با قیمت ۷میلیون و ۷۵۰هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. نرخ کارخانه این محصول ۷میلیون و ۴۸۰هزار تومان است.

اما از محصول حاشیه نشین ایران خودرو در بازار هم بشنویم. پژو روآ که در حال حاضر کم‌اقبال‌ترین محصول ایران خودرو در بازار به حساب می‌آید و تمایل چندانی به خرید آن نیست، طی هفته جاری نوسان قیمتی خاصی را تجربه نکرد و هم‌اکنون در مدل معمولی بنزین‌سوز خود با نرخ ۸میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که روآ جزو محدود خودروهایی است که نرخ کارخانه‌ای آن گران‌تر از قیمت بازارش به حساب می‌آید.

علاوه بر روآ، سایر پژویی‌های ایران خودرو نیز نوسان خاصی را در این هفته به خود ندیدند، به نحوی که پارس پرمصرف، هم‌اکنون در مدل بنزین‌سوز معمولی با نرخ ۱۷ میلیون و ۲۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و نوع دوگانه‌سوز آن نیز نرخی برابر با ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان‌دارد.

همچنین پژو ۴۰۵، پرتیراژترین محصول ایران خودرو نیز که باید آن را پر‌فروش‌ترین محصول این شرکت نیز نامید، در حال حاضر نرخی برابر با ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در مدل بنزینی خود داشته و ۴۰۵ دوگانه‌سوز نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از بازار پژو ۲۰۶ نیز خبر می‌رسد که این محصول در هیچ یک از مدل‌های ‌هاچ‌بک و صندوق‌دار خود، با نوسان قیمت خاصی طی این هفته روبه‌رو نشده است.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، هم‌اکنون ۲۰۶ تیپ ۲ با نرخ ۱۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین در بین مدل‌های صندوق‌دار پژو ۲۰۶ نیز هم‌اکنون، مدل V۸ با قیمت ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. فول‌ترین مدل ۲۰۶ صندوق‌دار، یعنی V۹ نیز قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۵۰۰هزار تومان را‌ دارا است.

بازار تندر-۹۰

گشتی هم در بازار تندر- ۹۰ بزنیم. جایی که این هفته خبر خاصی از آن به گوش نمی‌رسد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، طی هفته جاری، تندر ۰ E با نرخ ۱۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که تندر ۱ E نیز هم‌اکنون نرخی برابر با ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان‌دارد. ۲ E نیز که فول‌ترین مدل تندر به حساب آمده و بیشترین تقاضا را نیز در میان ۳ مدل این خودرو به خود می‌بیند با قیمت ۱۵میلیون و ۱۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

بیشترین معامله برای پراید و ۲۰۶

اما نگاهی نیز به پرفروش‌ترین خودروها طی هفته جاری بیندازیم.

به گفته یک کارشناس بیشترین معاملات خودرو پایتخت در این هفته به ۲۰۶ و پراید تعلق داشته است.آن طور که این کارشناس عنوان می‌کند، در هفته جاری با توجه به رونق اندک بازار، پژو ۲۰۶ و پراید بیش از سایر خودروها مورد توجه مشتریان قرار گرفته و فروش خوبی را داشتند.کم‌مصرف بودن و قیمت زیر ۱۰ میلیون تومان پراید، دلیل عمده استقبال مشتریان از این محصول به حساب می‌آید.

پژو ۲۰۶ نیز مصرف سوخت مناسبی را‌ دارا است.

بازار خودروهای گران

هم‌اکنون سواری مزدا ۳ که ظاهرا در بازار کمیاب شده، با قیمت ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و ماکسیمای اتوماتیک نیز با نرخ ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین‌ سوزوکی گرند ویتارای فول مدل ۲۰۱۰ نیز در حال حاضر نرخی برابر با ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان‌دارد و مدل دنده‌ای آن نیز ۳۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.همچنین مگان دو هزار سی‌سی و اتومات پارس خودرو نیز ۳۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مگان دنده‌ای ۱۶۰۰ سی‌سی نیز نرخی برابر با ۲۶ میلیون تومان‌ دارد.