گروه خودرو - در روزهایی که در بازار خودرو، آب از آب تکان نمی‌خورد و خریدوفروش به کما رفته، چاره‌ای جز نوشتن جملاتی تکراری نظیر «رکود بازار خودرو»، «بازار در کما» و نظیر اینها را نداریم.

این روزها آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، خبری از مراجعه مشتریان نیست و سیر نزولی تقاضای خرید خودرو همچنان تداوم دارد.

فعالان بازار خودرو بر این باورند که رکود فعلی حداقل دو ماه دیگر ادامه خواهد یافت و شاید اواسط زمستان، رونق باز هم به نمایشگاه‌های خودرو بازگشته و موجب گرمای بازار شود.

به اعتقاد آنها رکود این روزهای بازار خودرو، موضوعی طبیعی بوده و روال هر ساله است.

به هر حال طی شش نیمه دوم سال با توجه به بازگشایی مدارس و در پیش نبودن تعطیلاتی آن چنانی، معمولا مشتریان نیز انگیزه چندانی برای خرید خودرو نداشته و به همین دلیل بازار با تحریم آنها روبه‌رو می‌شود.

آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، این هفته با وجود تداوم رکود، تغییر و تحول خاصی در منحنی قیمت‌ها رخ نداده و در اندک مواردی، نرخ برخی محصولات نوسانی ۵۰‌هزار تومانی را تجربه کرده است.

نگاهی به بازار ایران‌خودرویی‌ها

کمیاب بودن سمند معمولی و پژو روآی بنزینی، مهم‌ترین اخبار بازار محصولات ایران‌خودرو به حساب می‌آید.

به گفته فعالان بازار در حال حاضر پژو روآ به دلیل آنکه ایران‌خودرو تولید آن را کاهش داده، چندان در بازار یافت نمی‌شود و سمند معمولی نیز کمیاب است.

این در شرایطی است که این هفته به‌رغم رکود بازار خودرو، خانواده سمند کاهش قیمت خاصی را تجربه نکرد. در حال حاضر سمند معمولی با قیمت ۱۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. این مدل دیگر در ایران‌خودرو تولید نمی‌شود.

از سوی دیگر، LX که محبوب‌ترین مدل سمند به حساب می‌آید نیز طی هفته جاری، نمودار قیمتی آن ثابت ماند و هم‌اکنون نرخی برابر با ۱۵‌میلیون تومان دارد. سورن پیشرفته‌ترین مدل سمند نیز در حال حاضر با قیمت ۱۶‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. سورن که طی یک سال گذشته کاهش قیمت زیادی را تجربه و حدود یک و نیم‌میلیون تومان ارزان شد، قرار است چندی دیگر مدل پیشرفته‌تر آن نیز با نرخ ۲۰‌میلیون تومان روانه بازار شود. همچنین سمند پایه گازسوز (EF۷) نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۶‌میلیون و ۸۵۰‌هزار تومان دارد.

به نظر می‌رسد طی هفته‌های پیش رو، با توجه به کاهش ۲۰ لیتری سهمیه بنزین خودروهای شخصی، بازار دوگانه‌سوزها از جمله همین سمند EF۷ داغ شود.

اما نگاهی نیز به منحنی قیمت خاندان پژو در کشور بیندازیم. در این بین پژو ۴۰۵ به عنوان پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو هم‌اکنون با قیمت ۱۳‌میلیون و۱۵۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

پژو پارس نیز که باید آن را خودرویی پرمصرف نامید، در حال حاضر با قیمتی برابر ۱۷‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان در مدل

بنزین سوز خود به فروش می‌رسد.

ELX پارس دوگانه‌سوز نیز نرخی برابر با ۱۸‌میلیون تومان را داراست. به بازار پژو۲۰۶ هم سری بزنیم. تیپ۲ این محصول، این هفته را بدون کاهش قیمتی خاص سپری کرد و در حال حاضر، قیمتی برابر ۱۴‌میلیون تومان دارد.

در بین مدل‌های صندوق دار پژو ۲۰۶ نیز، v۹با قیمتی برابر ۱۹‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و v۸ نیز ۱۷‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان قیمت دارد.

اما از ایران‌خودرویی‌ها بگذریم و یادی هم از سایپایی‌ها کنیم. نمایشگاه‌داران و مشتریان بازار خودرو قطعا به یاد دارند بهار سال گذشته قیمت زانتیا به مرز ۳۲‌میلیون تومان نیز رسید، این در حالی است که هم‌اکنون این فرانسوی محبوب و مونتاژی سایپا قیمتی برابر با ۲۷‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان دارد.

اما دیگر مونتاژی سایپا یعنی ریو، طی این هفته تغییر قیمت خاصی نکرد و در حال حاضر نرخی برابر با ۱۳‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان دارد.

ارزان‌ها ارزان ماندند

آن طور که فعالان بازار می‌گویند پراید در این هفته تغییر نرخ خاصی نداشته و نمودار قیمتی آن ثابت مانده است، به نحوی که در حال حاضر مدل معمولی بنزینی آن نرخی برابر ۷‌میلیون و ۷۵۰‌هزار تومان دارد و پراید ۱۴۱ نیز با قیمت ۷‌میلیون و ۹۵۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. ۱۴۱، کم‌کیفیت‌ترین خودرو تولید داخل به حساب می‌آید.

سایپا ۱۳۲ نیز که از لحاظ کیفیت دست کمی از ۱۴۱ ندارد، با نرخی مشابه ۱۴۱ خریدوفروش می‌شود.

از سوی دیگر پژو روآ تنها محصول سواری زیر ۱۰‌میلیون تومان ایران‌خودرو نیز طی هفته جاری تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرد و در حال حاضر مدل بنزینی آن قیمتی معادل ۸‌میلیون و ۳۵۰‌هزار تومان دارد و نوع دوگانه‌سوز آن نیز یک میلیون گران‌تر به فروش می‌رسد.

ثبات پارس‌خودرویی‌ها

مونتاژی‌های معروف پارس‌خودرو هفته با ثباتی را به انتها رساندند، به نحوی که بنا بر گفته فعالان بازار، هم‌اکنون ماکسیما با همان نرخ یکی دو هفته گذشته خود، یعنی ۳۹‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان در مدل اتوماتیک و ۳۵‌میلیون تومان در مدل دنده‌ای به فروش می‌رسد.

نیسان رونیز شاسی بلند مونتاژی پارس‌خودرو نیز در حال حاضر قیمتی معادل ۳۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان دارد؛ اما سری هم به مورانو، شاسی بلند وارداتی این شرکت و البته برخی شرکت‌های خصوصی بزنیم.

به گفته فعالان بازار، هم‌اکنون این محصول ژاپنی، با قیمت ۷۱‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان در مدل پارس‌خودرویی خود خریدوفروش می‌شود. این در حالی است که مورانو‌های وارداتی توسط بخش خصوصی، در حال حاضر، با قیمت ۶۴‌میلیون تومان به فروش می‌رسند.

ثبات در بازار تندر

از بازار تندر -۹۰ خبر می‌رسد که این هفته نیز تغییری خاص در نمودار قیمتی این محصول به وجود نیامد. به نحوی که هم‌اکنون E۰ نرخی برابر ۱۱‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان دارد و E۱ هم با قیمت ۱۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. E۲، فول‌ترین مدل تندر-۹۰ نیز در حال حاضر با قیمت ۱۵‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان خریدوفروش می‌شود.